Test: Sirena 58 – lyxbåt i takt med tiden

Test: Sirena 58 – lyxbåt i takt med tiden

Elias Johansson Rimsby

En 58-fotare på 34 ton med 2 x 670 hästar drar förstås pinsamt stora svall och hutlösa mängder bränsle. Så är det bara. Punkt. Eller?

Att Sirena 58 kan briljera rymd, komfort och idel snitsiga lösningar är knappast överraskande. Speciellt som priset ligger på 15 miljoner kronor – eller 20 miljoner som i fallet med det välutrustade testexemplaret.

Den stora resan

Mer intressant är själva trawler-koncepter i sig. Ett koncept som på fler än ett sätt går i takt med tiden då bränslepriserna rusar och då suget att kapa förtöjningarna för en längre tid ökar.

Trivs runt nio

I Sirena 58 kan man förstås, om man känner sig tvungen, susa iväg i mer än tjugo knop. Dock med risk för att missa hela poängen. Riktiga trawlers trivs bäst i trakterna runt nio knop. Något som direkt syns på bränsleåtgången och på de högst måttliga svallen. Då får Sirena 58 en räckvidd och som inte bara spar miljön utan som också bäddar för ett utökat oberoende.

Enkel tumregel

Innan vi kastar loss är det dags att påminna om en gammal tumregel:

“Storleken på svallen bakom en båt är ett direkt mått på mängden energi som går åt att driva den.”

Häng med!

Bränsleåtgång:
22 knop – 11,5 liter/sjömil
16 knop – 8,5 liter/sjömil
14 knop – 7,8 liter/sjömil
11 knop – 6,7 liter/sjömil
9,5 knop – 3-4 liter/sjömil
5 knop – 1,5 liter/sjömil

Se också:
Sirena 58 – första intrycken från testen

Elias Johansson Rimsby

Hamnen_test_sirena_58

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Batsemester-med-liten-motorbat-i-Stockholms-skargard

Båtsemester med barnfamilj – vi gör det till en barnlek

Båtsemester-tips-fru-barn

Båtsemester med barnfamilj – konsten att komma iväg

Eldriven-Rib-med-med-utombordare-testas-av-Hamnen

Test: RIB Unlimited 6s – som klippt och skuren för eldrift

Test-Nordstar-42-Cruiser-test

Test: Nord Star 42 Cruiser – bruksbåt med hög boendekomfort