Skippo testar

Yamarin 67 DC – daycruiser på en ny nivå

Yamarin 67 DC visar prov på egenskaper som få, om ens någon annan daycruiser i jämförbar storlek, kan skryta med. Därmed inte sagt att den är felfri. Se testen!

Det fanns en tid då begreppet daycruiser innebar just det som antyds – en cruiser för snabba turer över dagen. Med tiden har begreppet dock vidgats till att även inkludera båtar med kojer, pentry och annat som bäddar för längre vistelser till sjöss.

Se också:
Yamarin 67 DC – första intrycken från testen

Nu tar Yamarin 67 DC nästa steg. Därav ett rejält kapell samt värmeutblås i en sällsynt rymlig och väldisponerad sittbrunn. Även om vi inte är beredda att kalla Yamarin 67 DC för en fullfjädrad bobåt så kommer den ändå bra nära.

Inget slammer

Till detta kommer pigga och rappa köregenskaper och en föredömligt tyst och slammerfri gång i sjöarna. I 25 knop stannar förbrukningen på 1,3 liter bensin per sjömil.

Plumpar i protokollet

Så långt allt väl. Men så dyker det också upp en och annan plump i testprotokollet. Bland annat stör vi oss på att innertaket rasade in i vågorna. Vidare undrar vi varför det ska vara så krångligt att justera förarstolen.

Nosen i vädret

Sist men inte minst trodde vi att planingströsklar var så gott som utrotade på modena båtar i den här storleken. I det här fallet är den dock ganska markant.

Se testen!

Äger du en Yamarin 67 Dc?

Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!