ANNONS

Anytec 27C – stora skor att fylla!

Anytec A27C efterträder storsäljaren 747 Cab och har mycket att leva upp till. Här får vi se hur den klarar en rond på havet utanför Landsort – i händerna på Hamnen.ses Gustav Morin.

Några tillägg till den filmade testen:

Hytten sitter långt fram och det är bra på i princip alla praktiska vis, såsom jag nämner i videoinslaget. Men jag tror att den framskjutna vikten inverkar en del på gångläget, även om skrovdesignen är mest avgörande på den här punkten.

Som ni kan se på bilderna i hög fart på platt vatten (bla vid sekvensen 05:56) så lyfter skrovet aldrig riktigt ur vattnet. Anytec A27C har alltså inte ett särskilt högt gångläge, vilket skulle höja farten och sänka förbrukningen. Något som till exempel den smalare och lättare konkurrenten Viggo C8 lyckats förträffligt med. Den liksom dansar fram på ytan i hög fart medan Anytec A27C snarare är lugn och bastant och inte svarar lika kvickt på trimjusteringar. 

Hytten är stor och rymlig och förarplatsen är också lyckad. Allt det nämner jag i inslaget ovan. Men två saker vill jag tillägga:

1. Dörren är absolut både snygg och robust. Det har jag nämnt förr, på andra modeller, och det är samma dörr vi har att göra med nu. Men handtagen hamnar som vanligt i blickfånget (00:46) och de är skrymmande. Att sätta dem längre ner hade förbättrat sikten men hade krävt att man ålat sig in mellan konsolerna för att öppna dörren. Det blev en kompromiss här helt enkelt och för att hitta en optimal lösning behöver Anytec lägga ytterligare ingenjörstimmar.

2. Jag säger i inslaget att jag är tacksam för de fjädrande stativen, och det är jag absolut. Efter att ha tjatat om det i otaliga tester och bedyrat behovet i åratal verkar jag nu ha fått gehör från flera håll. Det hade inte varit möjligt att köra fort på upprört vatten med någorlunda komfort utan dem. Nu när de väl är på plats är det dags att ta nästa steg i kritiken och eftersom Anytec lirar i toppsegmentet får de ta första smällen. Stativen som sitter på Anytec A27C är både kraftiga och snygga men de verkar ha en del i övrigt att önska när det gäller tillbakagången efter dämpningen. Titta på sekvensen 07:27 och 09:52 så ser man tydligt hur både jag som kör men framförallt min drönarpilot som sitter bredvid, utan att hålla i sig, flyger i luften. Det verkar som att det är en effekt av att stativet fjädrar tillbaka för kraftigt, vilket resulterar i en katapulteffekt. Vi har inte gjort ingående tester på detta hos andra leverantörer och Anytec får som sagt bära ”hundhuvudet” – mycket på grund av att deras plattform bjuder in till buskörning i tuff sjö. Vid nämnda tidskoder i inslaget kör vi i 40+ knop i vågor över 1 meter. 

Se videon när vi testar föregångaren – Anytec 747 Cab.

Se videor när vi testar alternativa modeller:
Viggo C8.
Buster Phantom Cabin.
XO 270 RS.
Anytec 868 Cab.
Delta 29 SW.
Ruptech 32

Anytec A27C  
Längd: 8,43 m
Bredd: 2,55 m
Vikt (utan motor): 1 924 kg
Max motor: 425 hk
Fart: 35-50+ knop
Antal personer: 8 st
Bottenvinkel (för/akter) : 55/20,7 grader
Djup: 0,6 m
Bränsletank: 460 l
Pris:
Mer info: www.anytec.se

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

Vector-85-ny

Vector 85 MFC – av yrkesfolk för fritidsbruk

Ultima C650

ULTIMA C650 – kraftfull funktion

batar_motorbatar_2019_Anytec_A30_Anytec_A30_

Anytec A30 – vi kliver ombord på värstingen!

batar_motorbatar_2019_Anytec_A30_Anytec_A30_intro

Anytec A30 – svenskt monster med 850 hk!