Aquador 27 DC – ett får i ulvakläder

Till det yttre en sportig daycruiser. Men vid en närmare granskning så mycket mer av en trygg familjebåt för långsemester. Hamnen.se provkör Aquadors senaste skapelse.

Det fanns en tid då en daycruiser var en daycruiser. Alltså en havets motsvarighet till landbackens sportbil. En båt för dagsturer. Kanske med en brits under fördäcket för enstaka övernattningar. Men inte så mycket mer.

Idag finns det som bekant, så kallade daycruisers, i alla storlekar. Men benämningen till trots är de oftast fullfjädrade bobåtar med plats för hela familjen.

Som i fallet med Aquador 27 DC till exempel. En solskensracer på drygt åtta meter med sex kojplatser, toalettutrymme med dusch, pentry med spis, kylskåp diskho med varmvatten samt lådor och skåp.

Kort sagt. De har allt av bekvämligheter som man kan tänkas behöva när man kastar loss för några dagar, kanske veckor till sjöss.

Kanske är det ändå sittbrunnen som utmärker Aquador 27 DC mest. En mycket väl tilltagen sociala yta som är uppdelad i två delar. Dels den aktre pentry och en stor U-soffa samt plats för fem personer runt ett bord. Och sen den främre med tre framåtriktade sittplatser. Alla separata, djupt skålade stolar och med bra stöd åt åt sidorna.

Minsta motorn
Hamnen.se provkör Aquador 27 DC med det minsta motoralternativet, en Mercury TDI V6 3.0 (diesel 260 hk) som räcker till en toppfart på närmare 33 knop. Gott så. Vem har mer bråttom än så i en bekväm familjebåt?

Men ändå. Ju större daycruiser desto lamare köregenskaper. När de är så stora som åtta meter eller mer så får de inte längre det temperament som jag förknippar med begreppet.

De många kojplatserna, det fina pentryt, toalettutrymmet och alla andra bekvämligheter är bra att ha när man ligger stilla. Men inte just när båten ska upp i planing så blir man påmind om att de gör mycket för den totala vikten.

Finns med mer pulver
Bäst går 27 DC i trakterna kring 28 knop då man kommer undan med en förbrukning på 1,36 liter diesel per sjömil vilket måste anses vara bra (se tabellen nedan). För rättvisans skull ska det också påpekas att det går att laddda Aquador 27 DC med bra mycket mer pulver i motorrummet än nyss nämnda Mercury. Varför inte en Volvo Penta D6 (370 hk) som ger ett betydligt lättare gångläge och en toppfart på 44 knop? Men det är till priset av 400 000 kronor extra.

Knorrandet ovan till trots så är Aquador 27 DC en svårslagen båt i sitt segment. Det här är en modifiering av föregångaren Aquador 26 och ett resultat av många års erfarenhet. Den bjuder hög och jämn fabrikskvalitet ner i varje detalj och det som Aquador 27 DC saknar i temperament tar den igen när havet blir stökigt. Då är den inbyggda pondusen mest ett stort plus.

De invändiga utrymmena bjuder en ljus, fräsch och välplanerad känsla med bra förvaringsutrymmen och en jättelik V-koj längst fram i fören. Men frågan är ändå om inte stickkojen, på styrbord sida direkt efter ruffnedgången, smäller ännu högre när det gäller sovkomfort.

Foto: Melina Rimsby

Läs också om systerbåten Aquador 27 HT här.

Mätningar utförda av Brunswick Marine, Finland*
Fart i knopBränsle l/nmBränsle l/timVarv/min
3,5
(Tomgång)
0,351,2Tomgång
7,20,946,81 500
11,01,9421,32 400
20,21,4930,13 000
28,41,3638,63 600
32,8
(Toppfart)
1,4948,94 040

*Testerna utfördes med en Aquador 27 DC med Mercury TDI V6 3.0 (diesel 260 hk).

Aquador 27 DC
Längd:8,25 m
Bredd:3,05 m
Djupgående:0,90 m
Vikt:2 900 kg
Motor (testexemplar):Mercury TDI V6 3.0 (diesel 260 hk)
Rek. motor:260-370 hk
Toppfart i test:32,8 knop
Marschfart:ca 28 knop
Bränsle:ca 365 liter
Vatten:ca 60 liter
Antal personer:7
Antal kojplatser:4+2
Pris (välutrustad):1 499 000 kr
Mer info:www.flippermarine.se

Äger du en Aquador 27 Dc?

Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!