ANNONS

Buster Magnum M5 – den snälla stridshingsten

Gustav Morin

Gustav Morin

För första gången byggs Busters värsting helt i aluminium och är nu hårdare än någonsin. Med en V8 på 350 hk kör den också ifrån de flesta konkurrenterna. Samtidigt är den snällast i klassen. 
Häng med på en hårresande luft- och fartfärd i ett frostigt Finland och få reda på hur det hänger ihop.

En gång i tiden var Buster allenarådande och en pionjär på området aluminiumbåtar. De fick härja ostört inom sitt segment fram till en bit in på 90-talet. Andra märken fanns, men de var doldisar i Busters mäktiga skugga.

Men med tiden hårdnade dock kampen och idag, när mer än varannan båt som säljs är av aluminium, är det fullt krig mellan tillverkarna. Nu finns det fler olika märken än vad en vanlig dödlig kan hålla reda på.

57 knop!
Samtidigt som plåtbåtarna blir allt fler så blir de också allt större, starkare och snabbare. Busters nya flaggskepp, som vi tar pulsen på här, är över sju meter lång, har 350 hästkrafter på akterspegeln och gör strax över hissnande 57 knop på topp (Hamnen.ses mätning med en person ombord).

Men den är inte ensam. Det finns fler aluminiumbåtar som gör mer än femtio knop och som har 300 hk eller mer på akterspeglarna. I den här testen nämner vi bland annat också Viggo X8, Yamarin Cross 75 BR, Anytec 750 och XO 250 som alla anser sig vara den bästa båten i klassen.

Så vad utmärker då Buster M5 i detta sällskap? Vi lär visserligen känna den som en rå och galet snabb plåtracer. Men samtidigt har den en snällare attityd än flera av konkurrenterna. Inte minst genom att man har slopat steglisterna och därmed gett den mer förlåtande sjöegenskaper.

Omfattande stoltest
Sist men inte minst noterar vi att fjäderanordningen på Busters stolar är vända bak och fram. Ett misstag vid monteringen? Näpp. Buster har provat att montera stolarna på båda sätten och testat grundligt.

– Sittläget blir mer avslappnat på så sätt. Istället för att sitta framåtlutad som en skidåkare lutar man sig mer naturligt bakåt. Då alla våra testförare efter blindtest upplevde att gången blev bekvämare med fjädern monterad med riktning framåt så har vi fortsatt så, säger Anders Kurtén som är produktutvecklare på Buster Boats.

Buster M5
Längd: 7,14 m
Bredd: 2,42 m
Vikt utan motor: 1 080 kg
Rek. motorstyrka: 250-350 hk
Toppfart (med 350 hk och 2 pers ombord): 56,2 knop
Bränsle: 250 l
Antal pers: 8
Pris med Yamaha F350AETX: 822 900 kr
Mer info: www.buster.fi
Mätningar – utförda av Buster Boats*
Fart i knop Varv/min Bränsle l/nm Bränsle l/tim
5,0 1 000 1,24 6,2
27,1 3 000 1,08 30,0
32,8 3 500 1,16 36,6
37,2 4 000 1,26 47,0
41,5 4 500 1,59 65,8
46,5 5 000 1,68 78,0
51,3 5 500 2,02 103,9
56,2 (Toppfart) 6 000 2,24 126,0

*Testerna utfördes med en Yamaha F350AETX och med två personer ombord.

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

Test av Flipper 800 DC.

Flipper 800 DC – reinkarnerad

Ultima C650

ULTIMA C650 – kraftfull funktion

Re-launch av Hamnen.se!

Nya Hamnen lanseras nu!

Test av Iron 647.

Iron 647 – stabil sportbåtskänsla!