Du är här:Hem Tester Motorbåtstest Delta 29 SW – snabb kioskbåt med lyxkänsla

Delta 29 SW – snabb kioskbåt med lyxkänsla

Stilig som en Bosskostym och hetlevrad som en racerbåt – Delta 29 SW skiljer sig rejält från andra hyttbåtar. Följ med Gustav Morin en bra dag på jobbet.

Det haglar av fula hyttbåtar vars syfte är att klyva fjärdarna snabbt och bekvämt oavsett väder. Delta 29 SW står ut från mängden. Stilig som en Bosskostym och hetlevrad som en racerbåt. 

Trots att det är en hyttbåt finns en känsla av sportighet. Föraren sitter längst akterut i mitten och har fin sikt föröver. I full fart balanserar skrovet på bara en liten del av den aktre delen av v-skrovet och båten reagerar blixtsnabbt på minsta rattrörelse och känns lätt och snabb. Det här är ingen lugn och tråkig familjetransportör. Det är riktigt kul att vrida på ratten. Som att sitta i en öppen racer båt men bra respons från motor och styrning och känslan av att skrovet går precis dit du vill när du vill. Det är kul! Kul att köra en hyttbåt. Med diesel.

Det trodde jag inte.

Jag gillar också den udda lösningen med att ha passagerarna framför mig när jag kör, så att jag har kontroll. De sitter nedsänkta på två bänkar och färdas i sidled vilket gör att de inte är i vägen för sikten. Det kanske inte är så kul att åka i sidled men de har i alla fall försklassig utsikt.  

Delta 29 SW ovanifrån

Delta har inte fokuserat på att optimera sina båtar för imponerande toppfarter utan på att ge dem rask och behaglig marschfart med låg förbrukning. Med Volvo Pentas D4 på 300 hk kan man köra i 30 knop och komma undan med en liter per sjömil, enligt båtens egen flödesmätare, vilket är riktigt bra för en båt i den här storleken. 

En negativ sak med hyttbåt är att man alltid sitter inne, vilket är trist på soliga sommardagar. Men den stora elmanövrerade glastakluckan hjälper till. Kupén är alltid ljus och luftig.

Data: Delta 29 SW
Längd: 9,25 m
Bredd: 2,70 m
Vikt: 2 500 kg
Djup: 0,95 m
Bränsletank: 300 l
Motor: Volvo Penta D4 300 hk
Toppfart 43 knop
Marschfart: 28–39 knop
Förbrukning: ca 1 l/nm i 30 knop.
Pris: 1 535 000 kr, standard. Med Volvo Penta D6 370 hk – 1 750 000 kr.
Mer info: www.deltapowerboats.se

Publicerades: 2012-02-21

Text: Gustav Morin

Skriv ut