ANNONS

Eldriven snipa – lika härligt som det låter…?

Att åka snipa är att umgås och att insupa omgivningen. Att få göra detta utan smatter, dunk, vibrationer, avgaser och annat otyg borde höja upplevelsen ordentligt? Hamnen.se testar om teorin stämmer.

Det enda stora bekymret med eldrift är att det krävs stora batterier för att åka snabbt långa sträckor i farkoster med hög förbrukning. Planande motorbåtar kräver massor av energi och därför är de än så länge ganska usla som elbåtar. 

Snipor och andra båtar som färdas i deplacementsfart är däremot ypperliga exempel där eldrift passar perfekt. Inte minst då det är väldigt trevligt att åka tyst i 4-5 knop. För då hörs bara lite skvalp från skrovet och fartvinden är inte heller något som bekymrar. Då blir effekten av att motorn är tyst som störst. 

Det här är vad som gäller i teorin. I videon ovan testar Hamnen.ses Gustav Morin hur upplevelsen är i praktiken. 

Se också när Hamnen.se andra elbåtar:
Q30 – den finska el-revolutionen.
Merione 22 LC – nya grepp med retrodesign 

Vikensnipan  
Längd: 5,80 m
Bredd: 2,05 m
Vikt: 750 kg
Djuågående: 0,60 m
Mer info: www.navark.se

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

SeaBubbles electric foiling.

SeaBubbles – grönt ljus för Bringdals foilande eltaxi

Linjett 34 electric

Båtbyggaren valde elmotor i sin nya Linjett 34

XShore - electric

X Shore – mer pengar till svenska elbåten

batar_segelbatar_2019_Founatin_Pajot_electric_Volvo_Penta_Fountain-Pajot

Fountaine-Pajot lanserar katamaran med svensk eldrift