Test: Eldriven snipa – lika härligt som det låter…?

Test: Eldriven snipa – lika härligt som det låter…?

Gustav Morin

Att åka snipa är att umgås och att insupa omgivningen. Att få göra detta utan smatter, dunk, vibrationer, avgaser och annat otyg borde höja upplevelsen ordentligt? Hamnen.se testar om teorin stämmer.

Det enda stora bekymret med eldrift är att det krävs stora batterier för att åka snabbt långa sträckor i farkoster med hög förbrukning. Planande motorbåtar kräver massor av energi och därför är de än så länge ganska usla som elbåtar.

Snipor och andra båtar som färdas i deplacementsfart är däremot ypperliga exempel där eldrift passar perfekt. Inte minst då det är väldigt trevligt att åka tyst i 4-5 knop. För då hörs bara lite skvalp från skrovet och fartvinden är inte heller något som bekymrar. Då blir effekten av att motorn är tyst som störst.

Det här är vad som gäller i teorin. I videon ovan testar Hamnen.ses Gustav Morin hur upplevelsen är i praktiken.

Se också när Hamnen.se andra elbåtar:
Q30 – den finska el-revolutionen.
Merione 22 LC – nya grepp med retrodesign 

 

Vikensnipan
Längd: 5,80 m
Bredd: 2,05 m
Vikt: 750 kg
Djuågående: 0,60 m
Mer info: www.navark.se

Gustav Morin

190513 Vikensnipan med eldrift puff

Visa 1 Kommentar

1 kommentar till “Test: Eldriven snipa – lika härligt som det låter…?”

  1. Att kalla ljudet från en tuffande motor för otyg gör att man absolut inte vill betala ett öre för ett sånt här test.

    Svara

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Seglingsexperten Jimmy Hellberg tar en titt på Jeanneaus Sun Fast 30 One Design. En Båt som kan bli en ny måttstock i entypsracing.

Jeanneau Sun Fast 30 OD – havskappsegling på lika villkor

Rib-Unlimited-elbatsmassan

RIB Unlimited 8 – svensk tuffing med dubbla elmotorer

Motorbåten Saxdor 400 GTO visar sina utfällbara skrovsidor.

Saxdor 400 GTO – varde ljus, rymd och volym!

Black-Pepper-Dusseldorf

Code 0.1 – en lättviktsracer i kolfiber med inslag av lyx