Faster 495 – fräck finsk uppstickare

Plåtbåtar är i ropet och kriget om marknadsandelar är intensivt. Mitt i utbudet av Buster- och Silverbåtar visar också det lilla familjeföretaget Juha Snell OY framfötterna med en stryktåig styrpulpetare på fem meter. Hamnen.se har provkört.
Visas på Allt för sjön 28 feb – 8 mars. 

I Finland är mer än varannan ny båt som säljs byggd i aluminium och i Sverige tar aluminiumbåtar av olika märken mer plats någonsin på vårens båtutställningar. Suget efter underhållsfria båtar, som är fulsnygga redan från start och som inte behöver behandlas med silkesvantar, är med andra ord stort.

Därför blommar det också upp aluminiumbåtar av olika slag som aldrig förr. Nya och nygamla grepp prövas och ett exempel på det senare är att originalet Buster har börjat kopiera sin kopia och ärkerival Silver genom att bygga vissa av sina aluminiumbåtar med plastinerliner.

Bara en sådan sak…

Modell med bogramp
En frisk fläkt och en uppstickare bland plåtbåtarna är också finska Faster som drog många blickar till sig under vårens båtmässor med sin Faster 635 CC. Den är begåvad med en bogramp och kan därför köra omkring en fyrhjuling modell större i full planingsfart mellan öarna. Och det trots att den inte är större än en Buster XXL (6,29 meter).

Nu hoppas det lilla familjeföretaget också att deras senaste nyhet, Faster 495, ska locka den som sneglar på en mindre styrpulpetbåt. En båt som i Sverige säljs med Tohatsu på akterspegeln och som vid en första anblick är förvillande lik en Buster eller en Silver i samma storlek.

Halvliter sjömilen
Vi tar pulsen på nyheten på tidvis stökigt vatten i Stockholms mellanskärgård och konstaterar att den inte bjuder på några överraskningar att tala om när det gäller köregenskaperna. Varken positiva eller negativa. En Tohatsu 50 hk räcker till en toppfart på strax under 30 (Skippos utsände gav sig fan på att få upp den i över 30 knop och det går – med ett uns medvind, tålamod och vilja) knop men mjukast och bäst går den i trakterna kring drygt 23-24 knop. Då kommer man också undan med en förbrukning på 0,5 liter per sjömil. Bra där.

I övrigt är detta en enkelt utformad båt med funktionen i fokus. Den ska funka i alla väder och därför är alla gångytor grovt räfflade och halkskyddade. Regn- och rykvatten som kommer in hittar lika snabbt ut genom stora dräneringshål. Synd bara att de också släpper in en del vatten om man ligger stilla och ett par tungviktare har slagit sig ner i aktersoffan.

Styrpulpeten ger dugligt skydd och har ett bra fack för plånbok, telefon och annat som behöver förvaras torrt men lättillgängligt. Plats finns för en 7-tumsplotter. Gott så. Men när det gäller förarplatsens utformning i övrigt finns det mer att önska när det gäller körkomforten. För på Faster 495 med tilläggsbetäckningen ”i” består sittplasten bakom rutan bara av en enkel toft/stuvfack. Detta ger fördelen att dyrkytan framför förarplatsen blir föredömligt stor. Nackdelen är att körställningen blir ganska krystad (vilket syns på inledningsbilden till den här artikeln).

Bättre med säte
Frågan är då om det inte är bättre att satsa på Faster 495 som har tilläggsbetäckningen CC. På den är styrpulpeten framflyttad vilket lämnar plats bakom vindrutan för ett skålat och väl stoppat riktigt säte.

Sammanfattningsvis är Faster 495 ännu en styrpulpetbåt i aluminium som inte skiljer sig speciellt mycket från de redan befintliga storsäljarna. Varken när det gäller pris, köregenskaper eller utförande.

Foto: Atle Knutsen och Elias Johansson.

Faster 495

Längd: 4,96 m
Bredd: 1,97 m
Djupgående: 0,60 m
Vikt utan motor: 440 kg
Rek. motorstyrka: 40-60 hk
Tankvolym: 60 liter
Pris med Tohatsu 50 hk: 190 000 kr
Mer info: www.faster.fi

Äger du en Faster 495?

Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!