Test: Goldfish 23 Tender – fullblod på racingskrov

Test: Goldfish 23 Tender – fullblod på racingskrov

 

Den må ha en djärv design och ett fräckt utseende. Men mest utmärkande är ändå köregenskaperna. Goldfish 23 Tender är något alldeles extra för den som verkligen vill och kan köra båt.

Det finns en förklaring till att Goldfish 23 Tender ser ut som den gör. Linjerna har växt fram i den norske båtkonstruktören Pål Sollies dator. En man som vägrar att snegla på andra utan som både vill och vågar gå sin egen väg.

Sedan vittnar skrovets utformning om Sollies förflutna i båtracingsporten. Därav detaljer som en vass V-botten, luftsmörjning och en balans som inte uppnås av en slump.

Kort sagt, det som Hamnen.se slår klorna i här, är en båt som rätt hanterad bjuder på något alldeles extra när det kommer till köregenskaperna.

Mätningar utförda av Hamnen.se*
Fart i knop Bränsle l/nm Bränsle l/tim Varv/min
25,0 0,87 21,90 3 086
30,0 0,93 27,80 3501
35,0 0,99 34,60 3 937
40,0 1,03 41,30
45,0 0,92 41,40
50,0 1,1 54,80 4761
55,0 ej uppmätt ej uppmätt ej uppmätt
60,0
(Toppfart)
ej uppmätt ej uppmätt ej uppmätt

*Testerna utfördes med en Goldfish 23 Tender med en Evinrude G2 300 hk.

Goldfish 23 Tender
Längd: 7,55 m
Bredd: 2,40 m
Djupgående: 0,70 m
Vikt: från 1 100 kg
Motor: Evinrude G2 300 hk
Toppfart: 60 knop
Marschfart: 20–52 knop
Bränsle: ca 190 liter
Antal personer: 5
Pris (med Evinrude G2 300 hk): från 950 000 kr
Mer info: www.goldfishboat.com

Test av Goldfish 28 Tender med 350 hk.

Goldfish 50 – lyxbåt i 93 knop.

batar_Tester_motorbatar_2015_Goldfish23Tender_Ingang_goldfish23-puffbild-hamnen

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Pioneer_15_Allround_Hamnen_test

Test: Pioneer 15 – liten mjukis för hårda landstigningar

Aqua Superpower - puffbild

Aqua SuperPower: Laddkorridorer ska låsa upp elbåtslivet

Bowter_Aeon_batterier

Genidrag – gamla elbilsbatterier får nytt liv i elbåtar

baljan2

“Baljan” blir eldriven – KSSS minskar utsläppen vid Sandhamn