Ungefär så kan utvecklingen av daycruisers sammanfattas. En utveckling som går mot allt snabbare båtar med allt fetare utombordare där bak.
Men nya Grandezza 25 S är något annat. En mer sansad solskensracer som påminner om de fördelar som kommer med inombordare.
Med standardmotorn, en Mercruiser på 4,5 liter (250 hk) kommer man upp i 37 knop vilket är högst måttligt med dagens mått mätt. Och med den låga tyngdpunkten kommer också en pondus som uppskattas i stökig sjö.
Se också:
Test av Finnmaster T8 – fartbåt med full bokomfort
Finnmaster T7 – ny fräck finsk piggelin
Test av Uttern D70 och T70
Test av Uttern D77
Mätningar utförda av GBM Marin* |
Fart i knop | Bränsle l/nm | Bränsle l/tim | Varv/min |
3,2 | 1,06 | 3,4 | tomgång |
5,1 | 1,13 | 5,7 | 1 000 |
7,0 | 1,30 | 9,1 | 1 500 |
7,7 | 1,64 | 12,7 | 1 800 |
8,4 | 1,87 | 15,7 | 2 000 |
13,6 | 1,66 | 22,6 | 2 500 |
20,5 | 1,41 | 29,0 | 3 000 |
23,2 | 1,33 | 30,9 | 3 200 |
26,2 | 1,42 | 37,2 | 3 800 |
29,3 | 1,52 | 44,4 | 3 800 |
31,5 | 1,67 | 52,5 | 4 000 |
36,8 | 2,01 | 73,8 | 4 500 |
38,6 (Toppfart) | 2,03 | 78,5 | 4 720 |
*Testerna utfördes med en Grandezza 25 S med en Mercruiser 250 hk.
Faktarutetitel | |
Längd: | 7,56 m |
Bredd: | 2,59 m |
Djupgående: | 1,00 m |
Torrvikt: | ca 2 200 kg |
Rek. motorstyrka: | 150-300 hk |
Bränsle: | 192 liter |
Antal personer: | 10 |
Kojplatser: | 2 |
Mer info: | www.gbm.se |