Skippo testar

Grandezza 34 – optimerad för svenska somrar

Vi tar pulsen på Grandezza 34 OC och frågar oss om det är en solskens- eller ovädersbåt. Svaret är ja.

En tacklucka av jätteformat är förstås en bra grej om man vill få lite utomhuskänsla i en annars så strikt väderskyddad kabinbåt.

Men det är inte hela hemligheten bakom denna båts förträffliga mångsidighet.

Varde ljus!
För till detta kommer att man har utnyttjat utrymmet ombord på ett förträffligt sätt och gasat på för allt vad tygen håller när det gäller att släppa in ljus via många och stora fönster och luckor.

Vidare gillas att Grandezza 34 OC har två separata hytter som båda är precis så luftiga som toalettutrymmet och hela båten i övrigt.

Men köregenskaperna då?
Att påstå att detta är en racer vore att fara med osanning då gångläget helt klart är mer åt det trygga hållet än det temperamentsfulla.

Men standardmotorn, en Volvo Penta D6 (370 hk), räcker ändå till en toppfart på drygt 35 knop.

Se testen!

Grandezza 34 OC
Längd:10,03 m
Bredd:3,23 m
Torrvikt:ca 4 800 kg
Rek. motorstyrka:1 x 370 eller 2 x 220 HK
Toppfart (med VP D6–370 hk):1 x 370 eller 2 x 220 HK
Bränsle:500 liter
Antal personer:8
Pris:från 2 625 000 kr
Mer info:https://grandezza.fi/sv/
Mätningar utförda av Volvo Penta*
Fart i knopBränsle l/nmBränsle l/timVarv/minLjud dBA
11,32,2025,02 00081
13,82,3031,82 20080
18,01,9034,42 40084
22,21,7037,92 60085
25,61,7043,92 80084
28,31,7049,13 00086
30,71,8054,13 20086
33,32,0065,23 40086
34,42,0070,53 50088
35,9
(Toppfart)
2,2079,63 61090

*Mätningarna utfördes i Karleby, Finland. Båt: Grandezza 34 OC.
Motor: 1 x Volvo Penta D6–370 (370 hk).