Skippo testar

Nordkapp 705 Ranger – klassens nya värsting!

Att sticka ut och fresta med något extra är inte lätt i djungeln av aluminiumbåtar. Men Nordkapp Enduro 705 Ranger gör det med glans. Se testen!

Jo, den har alla de där små klurigheterna som vi har vant oss vid när det gäller Nordkapp.

Det vill säga snitsiga fack för fendrarna, många och kraftiga räcken, rejäla stolar samt ett kapell som är enkelt att hantera.

Gott så. Men det som utmärker Nordkapp Enduro 705 Ranger mest är ändå det pigga temperamentet och den körglädje som levereras med båten.

Men att påstå att den är lika rapp som sin systerbåt i plast vore att överdriva. Det är heller inte att begära när ansträngningar också har gjorts för att vinteranpassa denna tuffing som går en smal balansgång mellan bruksbåt och racer.

Men det är inte långt därifrån ty det höga gångläget och det heta temperamentet är inbyggt även här.

Se testen!

Se också:
Nordkapp Avant 705 – en jätteportion körglädje.
Nordkapp Avant 705 – en sportbil till havs.
Noblesse 660 – full av finurligheter!

Nordkapp Enduro 705 Ranger

Längd: 7,05 m
Bredd: 2,30 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt (utan motor): ca 1 350 kg
Rek. motorstyrka: 150-250 hk
Motor i test: Evinrude 250 hk
Toppfart: 47 knop
Marschfart: 26 knop
Förbrukning i marschfart: 1 liter/sjömil
Bränsle: 200 liter
Antal personer: 7
Pris: ca 605 900 kr
Mer info: Nordkapp-r/enduro-705-r/