Test: Rand 28 Leisure – ett stort kliv mot eldrift

Test: Rand 28 Leisure – ett stort kliv mot eldrift

Utvecklingen av elbåtar går med stormsteg och argumenten mot elbåtar blir allt klenare. Något som Rand 28 bevisar med all önskvärd tydlighet. Se testen!

Räckviddsångest. Glest mellan laddstationerna. Måttlig topp- och marschfart och svindyrt inköpspris.

Fler tester av elbåtar:
Bella Zero – elbåt i takt med själen
Candela C-8 – klarar 50 sjömil på el med 21 hästkrafter

Det må vara. Men faktum är att argumenten mot elbåtar ändå blir allt klenare och färre.

Här tar Hamnens utsända pulsen på danska Rand 28 som briljerar på många sätt.

Inte minst med den fräcka designen, den snitsiga och luftiga inredningslayouten, de rena linjerna och med driftkostnaden som är nära nog noll och ingenting. Åtminstone jämfört med motsvarande fossilbåtar.

Priset är likvärdigt med en Chris-Craft men i driftkostnadsronden är det spel mot öppet mål.

 

Visst – man kan inte räkna med att komma hur långt som helst mellan laddningarna. Men, och det är viktigt, det är dags att börja vänja sig vid ett nytt slags båtliv.

Medan utvecklingen av batterierna går vidare får vi blanda upp körning i full planing med cruising i 5-8 knop. Något som Rand 28 är som klippt och skuren för med sina många sittplatser – som gör resan till själva målet.

Ladda elbåten

När det kommer till laddning, som vi inte djupdyker i under testet, så har båten möjlighet att nyttja trefas-laddning, vilket är avgörande för att ut ordentlig effekt i skärgården. Det finns tre ladduttag, två på 32A och ett på 16A. Alla tre kan nyttjas samtidigt och då är det möjligt att ladda testbåten (94 kWh batteri) så gott som fullt på omkring sex timmar.

Full fräs i Sandhamn

Återförsäljaren meddelar att han nyligen kört till Sandhamn från Stockholm (Täby) och laddat fullt med gästhamnens 32A-stolpar på angiven tid.

Rand 28 Leisure
Längd: 8,44 m.
Bredd: 2,59 m.
Vikt: 3 000 kg, cirka. 1 650 kg exklusive batterier och drivlina.
Motor: 230 kW.
Toppfart: 32 knop.
Antal pers: 12 st.
Batterikapacitet: Testbåten 94 kWh. Nya versionen 115 kWh.
Pris: Pris ca 3 0000 000 kr.
Mer info: www.www.goelectric.se.
Rand 28 Leisure

Skriv kommentar

Relaterade artiklar

Batliv-pa-vintern

Båtliv på vintern – vi utforskar Stockholms isiga skärgård

Hallberg-Rassy-69-Dusseldorf

Hallberg-Rassy 69 – första intrycken av den svenska bjässen

Saxdor 400 GTC gjorde storstilad premiär på båtmässan i Helsingfors.

Saxdor 400 GTC – hyttbåt med utfällbara skrovsidor

Seglingsexperten Jimmy Hellberg tar en titt på Jeanneaus Sun Fast 30 One Design. En Båt som kan bli en ny måttstock i entypsracing.

Jeanneau Sun Fast 30 OD – havskappsegling på lika villkor