Priset är likvärdigt med en Chris-Craft men i driftkostnadsronden är det spel mot öppet mål.
Visst – man kan inte räkna med att komma hur långt som helst mellan laddningarna. Men, och det är viktigt, det är dags att börja vänja sig vid ett nytt slags båtliv.
Medan utvecklingen av batterierna går vidare får vi blanda upp körning i full planing med cruising i 5-8 knop. Något som Rand 28 är som klippt och skuren för med sina många sittplatser – som gör resan till själva målet.
Ladda elbåten
När det kommer till laddning, som vi inte djupdyker i under testet, så har båten möjlighet att nyttja trefas-laddning, vilket är avgörande för att ut ordentlig effekt i skärgården. Det finns tre ladduttag, två på 32A och ett på 16A. Alla tre kan nyttjas samtidigt och då är det möjligt att ladda testbåten (94 kWh batteri) så gott som fullt på omkring sex timmar.
Full fräs i Sandhamn
Återförsäljaren meddelar att han nyligen kört till Sandhamn från Stockholm (Täby) och laddat fullt med gästhamnens 32A-stolpar på angiven tid.
Rand 28 Leisure | |
Längd: | 8,44 m. |
Bredd: | 2,59 m. |
Vikt: | 3 000 kg, cirka. 1 650 kg exklusive batterier och drivlina. |
Motor: | 230 kW. |
Toppfart: | 32 knop. |
Antal pers: | 12 st. |
Batterikapacitet: | Testbåten 94 kWh. Nya versionen 115 kWh. |
Pris: | Pris ca 3 0000 000 kr. |
Mer info: | www.www.goelectric.se. |