Du är här:Hem Tester Motorbåtstest Silver Shark BR 580 – i plast och plåt i symbios

Silver Shark BR 580 – i plast och plåt i symbios

I en rak jämförelse med konkurrenterna i det här testet så framstår Silver Shark BR 580 som den svagaste båten. Men med tanke på priset så är den till stora delar – för att inte säga helt – förlåten.

När Silver Shark BR 580 ställs mot Anytec 622 SPD och Anytec 622 SPD mitt i vintern så märks det extra tydligt att den är tillverkad med en betydligt stramare budget.

Fattas bara. Här har vi, till skillnad från de båda andra helsvetsade båtarna, att göra med ett aluminiumskrov i kombination med en plastinnerliner. På gott och ont.

Inte samma pondus
Den mest påtagliga nackdelen är att den inte kommer kännas lika stryktålig, robust och självklar som allvädersbåt.

Likväl har den allt som behövs för normalt bruk och snabba transporter på skyddade farvatten – till ett pris som är lägre än sina konkurrenter.

Med tanke på det är det mesta förlåtet. Vi säger det mesta. För totalintrycket dras ner av att Silver Shark BR 580 känns framtung och frustrerande trög i det övre fartregistret.

Bara 37 knop
Under testkörningarna kommer vi inte ens i närheten av den toppfart på 43 knop som utlovas i specifikationen. Något som med största sannolikhet skulle kunna avhjälpas med lite större noggrannhet när det gäller inställningar och utprovning av propeller vid leveransen.

Se den när Silver Shark BR 580 ställs mot Arronet 20 5 SPO och Anytec 622 SPD i en tuff vintetest!

De övriga avsnitten i den jämförande testen:
Del 1. Aluminiumbåtar – test i århundradets snöoväder!
Del 2. Arronet 20 5 SPO – rå och renodlad grovis.
Del 3. Anytec 622 SPD – prestigebåt i tålig plåt.
Del 4. Silver Shark BR 580 – budgetbåt i plast och plåt.
Del 5. Sammanfattning – och vinnaren är…

Silver Shark BR 580  
Längd: 5,80 m
Bredd: 2,17 m
Djupgående: 0,50 m
Vikt (utan motor): 720 kg
Rek. motorstyrka: 90–115 hk
Bränsle: 130 liter
Antal personer: 7
Pris med Mercury 115 hk: 399 600 kr
Mer info: www.marindepan.se

Publicerades: 2017-01-26

Text: Elias Johansson

Skriv ut