Test: Vi bryter tio cm tjock is med Buster Magnum M5

Test: Vi bryter tio cm tjock is med Buster Magnum M5

Gustav Morin

Aluminiumbåtar sägs tåla allt. Är detta ett rykte som bör kastas överbord? Eller är det sanning?
Vi drar igång V8:an på Busters snabbaste modell någonsin och tar oss an över tio cm tjock is.

Vardagen som båttestare är inte bara solsken och glittrande hav. Ibland är det is, snöfall och svårmodig finsk köld man tampas mot.

När vi når Åbo och Busters testanläggning har termometern visat neråt 15 minusgrader i ett par dagar. Vi har dividerat om det kommer fungera att genomföra vår planerade testkörning av Busters hetaste modeller och kommit fram till att havet ska hålla sig öppet en stund till.

En utmaning att sjösätta i många minusgrader

Men hur är det med sjösättningsramperna egentligen?

Isen har frusit sig tjock i hela hamnområdet. Det känns hopplöst. Har vi utstått ett gäng berusade balter, illaluktande heltäckningsmattor och en klaustrofobisk hytt under undre bildäck för att sedan kliva upp i en snögloppande svinotta och mötas av detta bedrövliga bakslag?

Det tar ett par timmar att komma ut ur hamnen…

 

Vi återfår en uns av hopp när Busters representant Anders Kurtén dyker upp med en någorlunda välbådande min. Modet minskar dock när han förkunnar att den totalt islagda viken vi ser framför oss är den bäst lämpade platsen för sjösättning i hela regionen.

Ridå.

Värre än att ta sin båt och hoppa över en ö?

Jag vågar påstå att vi Hamnenarbetare hittills aldrig har backat för en utmaning och att vi ofta gasar när alla andra bromsar. Men här måste jag erkänna att uppdraget känses en smula motigt. Närapå både dumdristigt och omöjligt, för att vara helt ärlig.

Men Kurtén och hans Bustermannar står på sig. Vi ser på med hängande hakor. För nog har vi fått höra att vi utsätter båtar för både den ena och andra märkliga utmaningen (se när vi hoppar över en ö, krockar med granit och släpper en båt från en kran) men det här känns nästan värre. Så vi är glada att tillverkaren tar saken i egna händer och testar båtens isbrytaregenskaper – allt för att nå öppet vatten.

Hur det gick? Se videon ovan.

Fotnot: Här kan ni se vårt korta provkörning av Buster Magnum M5 under premiären i somras. Eller vår mer omfattande test av Buster Magnum M5.

Gustav Morin

Buster Magmun M5 puff

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Black-Pepper-Dusseldorf

Code 0.1 – en lättviktsracer i kolfiber med inslag av lyx

3-cruisers-Dusseldorf

Experterna jämför – här är bästa segelbåten runt 45 fot!

Jeanneau-440-Dusseldorf

Jeanneau 440 – hög komfort med en touch av sportighet

Jeanneau55-Dusseldorf

Jeanneau 55 – ”så mycket cruiser som en båt kan vara”