Test: Cremo S21 – gammal snipa med framtiden för sig

Test: Cremo S21 – gammal snipa med framtiden för sig

Elias Johansson Rimsby

Njutbara utflykter i lugn takt där resan är målet. Det är hela grejen med en snipa. Cremo S21 lämnar dock en hel del övrigt att önska – än så länge. Se testen!

En snipa som har funnits i modellprogrammet ända sedan gudvetnär. Och som fortfarande lämnar en hel del att önska när det gäller såväl detaljkvalitet och utförande. Vad säger man om det?

En rimlig gissning – vilket vi sedan får bekräftat – är att prioriteringen när det gäller uppdateringar, förfiningar och förbättringar när det gäller just Cremo S21 inte har varit den högsta. Speciellt som den har producerats av en tillverkare som har kämpat på konkursens rand i åratal och som till sist också slog vantarna i bordet.

Ny herre på täppan

Nu tänds dock hoppet för en ljusare framtid när en ny frisk aktör står vid rodret för det anrika märket. Något som dock inte har hunnit avspegla sig på denna snipa ännu. Vi har alltså fortfarande att göra med en modell som skulle må bra av en översyn och vars främsta egenskap begränsar sig till priset.

I väntan på de utlovade förbättringarna får vi sålunda stå ut med att Cremo S21 varken är självlänsande eller speciellt komfortabel. Tvärt om har det gått alldeles för fort när sittplatserna har utformats. Inte minst U-soffan i fören som är allt för upprätt i ryggstödet.

Många små missar

Men det är tyvärr inte allt. För till det kommer att motorn inte kan fällas upp inne i sin motorbrunn, att infästningar gör att rattpulpeten känns vinglig, att bordet känns minst lika vingligt och att det inte finns något stuvutrymme som är lämpligt att lägga undan dynorna i. För att nämna en del.

I en snipa är det själva resan som är målet brukar det heta men då finns det utrymme för förbättringar i Cremo S21.

Och så var det detta med en bensindriven utombordare som sitter inombords. En lösning som känns lite passé då snipan om något skulle lämpa sig för eldrift. Men även det får vi vänta med och frågan är om just denna detalj åker högst upp på önskelistan över kommande förbättringar. Speciellt som att hela 25 hästkrafter som i det här fallet hålls instängda i en resonanslåda är att skjuta över målet. Bättre då – kan tyckas – att byta ut denna fossilsnurra mot en elmotor och den 500 kilo tunga barlasten mot ett rejält batteripack.

Framtiden för sig

Med allt detta konstaterat vidhåller Hamnens utsända reportrar att snipan, hur gammalt konceptet må vara, har framtiden för sig. Inte minst om det kombineras med en portion modern teknik.

Se testen!

Elias Johansson Rimsby

Cremo-21S-akterifran

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Seglingsexperten Jimmy Hellberg tar en titt på Jeanneaus Sun Fast 30 One Design. En Båt som kan bli en ny måttstock i entypsracing.

Jeanneau Sun Fast 30 OD – havskappsegling på lika villkor

Rib-Unlimited-elbatsmassan

RIB Unlimited 8 – svensk tuffing med dubbla elmotorer

Motorbåten Saxdor 400 GTO visar sina utfällbara skrovsidor.

Saxdor 400 GTO – varde ljus, rymd och volym!

Black-Pepper-Dusseldorf

Code 0.1 – en lättviktsracer i kolfiber med inslag av lyx