Skippo testar

Gran Turismo 41 – medelhavsglidare så in i Norden

Känslan av daycruiser är nära. Likaså känslan av att Gran Turismo 41 är en renodlad Medelhavs-glidare som hör hemma just där – i Medelhavet. Men den kan mer än så. Se testen!

Solbäddar både bak och fram. Stora sociala ytor ute i det fria. Rappa köregenskaper med saltstänk, fart och fläkt. Allt gott – ända tills vädret slår om och blir precis så muntert som det brukar vara på våra breddgrader.

Se också:
Gran Turismo 41 – första intrycken från testen

Men räds icke. Det är då som Gran Turismo 41 briljerar med sina Norden-anpassade sidor. Det ombonade båtlivet i skydd från fartvind och rusk visar sig bara vara ett par knapptryckningar bort. Det gäller bara att stänga taket och slå på gångvärmen.

DC och HT

Båten rör sig med andra ord i gränslandet mellan att vara en HT-båt och en daycruiser. Må vara i en väl tilltagen förpackning då detta i praktiken också är en fullfjädrad bobåt med ambitionen att förena sport och komfort på ett frestande sätt.

2 x 380 hk

Den sportiga sidan avspeglas framför allt i den centrerade förarplatsen varifrån man kontrollerar dubbla Volvo Penta D4 380 hk. En bestyckning som knuffar på denna åtta ton tunga pjäs i inte mindre än 37 knop om man ger benet. Bäst trivs den och i trakterna kring 25 knop.

Starkast på insidan

Frågan är ändå om det inte är inredningen som imponerar mest. Något som i alla tider har varit Beneteaus bästa gren. Här finns allt vad man kan önska sig av sovhytter (tre stycken) toalettutrymme, pentry, salong och stuvutrymmen med gott om svängrum däremellan.

Upp till bevis!

Idel lovord så långt. Frågan är ändå hur båten fungerar i praktiken? Blir det några plumpar i testprotokollet? Går de i sådana fall att leva med? Funkar båten över huvud taget för våra Nordiska förhållanden?

Ett hundjobb

Och för all del – vad har Walter att säga om Gran Turismo 41 ur ett hundperspektiv?

Se testen!