Test: Hwila 25 – elbåten som imponerar med nära nog allt

Test: Hwila 25 – elbåten som imponerar med nära nog allt

Elias Johansson Rimsby

Sällan – kanske aldrig – har Hamnen testat en båt som ger så stort välbehag som Hwila 25. Varför vi utan omsvep påstår att denna eldrivna klassiker är en fullträff. Om än en dyr sådan.

Det handlar om att löpa linan ut. Men också om att tänka både ett och två varv extra. Och så förstås – inte frestas att ta genvägar. Däri ligger förklaringen till Gustav Morins många lovord och generösa ström av superlativ när han nu testar Hwila 25.

Se också:
Hwila – Sveriges vackraste eldrivna motorbåt?

Grundidén till båten föddes redan för arton år sedan. Åren gick, men för att förstå framtiden måste du kunna din historia. Med inspiration från 1900-talets konstruktörer tog tillverkaren lärdom av flera hundra år av hantverk och båtbyggartradition från Sverige. Skisserna blev allt fler och kraven allt högre. Något som nu har resulterat i en ovanligt snygg båt med ett långt smalt skrov, rak stäv och klassiska linjer.

Någon gång under resans gång, närmare bestämt för ett par år sedan, togs också beslutet att Hwila skulle erbjudas med eldrift. Valet föll till slut på en holländsk POD i Super Duplex (ett högklassigt rostfritt stål reds. anm.)

Genomtänkt i stort och smått

Snart nog står det alltså klart att ambitionsnivån har varit skyhög under byggets gång där den polerade rostfria styrpulpeten bara är början. Listan över detaljer som imponerar kan sedan byggas på med känslan i gasreglaget, den ståndsmässiga ratten, manöveregenskaperna och det putsade motorrummet. Vidare noteras ett mycket sinnrikt solskydd som stagas upp av rör i kolfiber – en ovanlig men lika snygg som praktisk lösning.

Svårslagen manöverförmåga

Så fortsätter det med stilrena detaljer och finesser som tyder på samma höga och jämna ambitionsnivå. Men frågan är ändå om det inte är köregenskaperna som gör Hamnens utsände reporter allra lyckligast. För det lättdrivna skrovets skull men också för att POD-driften bäddar för vändningar och manövrar som vi knappt trodde var möjliga med detta långa och slanka skrov.

Räckvidd som räcker

I motorrummet sitter det, förutom ovan nämnda holländska POD, dubbla batteripack på sammanlagt 28,8 kWh som ger en toppfart på 8 knop. Rekommendationen är dock att hålla sig i trakterna kring 5 knop då det ger en räckvidd på svårslagna 80 sjömil. Övriga siffror lyder såsom följer:

4 knop – 132 sjömil
4,5 knop – 100 sjömil
5 knop – 80 sjömil
6 knop – 56 sjömil
6,5 knop – 48 sjömil
7 knop – 40 sjömil
8 knop (toppfart) – 30 sjömil

Chockhögt pris, eller?

Och så var det priset som brukar vara chockerande när det gäller eldrivna båtar över lag. I fallet med Hwila 25 startar det på 1 295 000 och landar på 1 695 000 kronor för det extrautrustade testexemplaret. Det är tveklöst väldigt mycket pengar för en båt som gör sig bäst lugna och soliga dagar och på skyddade vatten. Men efter en fantastisk testtur en ljum sensommarkväll där vi verkligen känt all känsla och kärlek som lagts i projektet, så framstår det plötsligt priset som rimligt!

Elias Johansson Rimsby

Hwila 25-test-inledning

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Black-Pepper-Dusseldorf

Code 0.1 – en lättviktsracer i kolfiber med inslag av lyx

WaterCar EV den eldrivna amfibiefarkosten som vill göra övergången från land till vatten busenkel.

WaterCar EV – elbil, elbåt eller båda delar?

3-cruisers-Dusseldorf

Experterna jämför – här är bästa segelbåten runt 45 fot!

Jeanneau-440-Dusseldorf

Jeanneau 440 – hög komfort med en touch av sportighet