Skippo testar

Micore Xw57sc – tuff och stabil styrpulpetbåt

En tuff styrpulpetbåt som tar tydliga avsteg från det gamla och invanda. Så lär vi känna Micore Xw57sc. Se testen!

En nyproducerad styrpulpetbåt med ett smalt förskepp, stort överhäng i fören samt en framåtlutande vindruta. Det är tre tunga ingredienser som var för sig får Micore Xw57sc att skilja sig från mängden av styrpulpetbåtar. Till detta kommer en lång rad grepp som ytterligare får båten att sticka ut från mängden där strålkastare i fören och pulverlackade räcken bara är några exempel.

Se också:
Micore Xw57sc – styrpulpetbåten som går sin egen väg
Test: Micore Xw50cc – lättdriven, bred och bärig som få
Test: Micore XW 63 CC – sportig och praktisk styrpulpetbåt

Vi har med andra ord att göra med en båt som piggar upp bara genom att vara annorlunda. Till detta kommer särdeles pigga köregenskaper då man valt att hänga på hela 150 hästkrafter där bak.

Rapp, tyst och förlåtande

Hamnen bjuder upp båten till en livlig dans på den svenska västkustens utmanande farvatten och överraskas av än det ena och än det andra. Inte minst hur Micore Xw57sc, det relativt plana skrovet till trots tar sjöarna med en föredömligt härlig inbyggd pondus. Därtill uppskattas den tysta gången samt det faktum att båten är förlåtande om man till äventyrs skulle göra en rattrörelse som är i yvigaste laget.

Trånga passager

Så långt en lovsång. Vi passar också på att dela ut pluspoäng för rejäla fjädrande stolar innan vi stöter på några plumpar i testprotokollet. Dit hör bland annat avståndet mellan föraren och ovan nämnda framåtlutande vindruta som är på tok för långt för att det ska bli något vidare vindskydd. Likaså kan båten upplevas som trång invändigt. Passagen förbi styrpulpeten, framför allt på styrbordssidan, är allt annat än självklar.

Plus 40 knop

Det är förutsättningarna när vi kastar loss och gläder oss åt ett friskt temperament, en trygg stabilitet och en toppfart på +40 knop.

Se testen!

Äger du en Micore XW57SC?

Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!