Test: Northstar Orion 8 – hårdkörning i riktigt tufft väder!

Test: Northstar Orion 8 – hårdkörning i riktigt tufft väder!

Elias Johansson Rimsby

Specialkonstruerad för riktigt tuffa förhållanden, sa konstruktören. Vi får väl se, sa Hamnens utsände båttestare. Häng med på en test utöver det vanliga!

En legendarisk racerbåtförare tillika konstruktör som nu har designat en RIB. En RIB som ska trivas i särdeles väl i stökiga förhållanden. Det är förutsättningarna när Hamnens Claes Olivecrona stävar ut på Gullmarsfjorden med Adam Youngers senaste design. En fjord som för stunden är på sitt allra sämsta humör. Eller som Claes själv uttrycker det:

– Jag är van vid dessa farvatten men det här är något alldeles extra

Svajig start på testen

Vi får sålunda bereda oss på att det kan gå hett till. Och att Northstar Orion 8 verkligen ska få bekänna färg. Något som samme Olivecrona får anledning att tvivla på redan vid genomgången i tryggheten bakom hamnpirarna.

För inte ska väl batteriet sitta löst? Och hur ska det gå med den glashala förstäven när fotografen ska hoppa iland med sin utrustning på en klippa där ute? Och varför i hela världen sitter sladdar, slangar, pumpar och mekanismen till styrningen helt oskyddade där bak i det aktre stuvutrymmet?

Lite olustigt

Det är sålunda med en vag känsla av olust som vår testförare kastar loss. Något som dock ska vändas till det rakt motsatta, ett djupt förtroende, när det står klart vad Northstar Orion 8 går för i brottsjöarna. Faktum är att Hamnen sällan, om ens någonsin, har kört en RIB med en sådan helgjuten inbyggd pondus när det kommer till att möta stora och toppiga vågor.

En RIB som klarar det mesta – om man får tro racerbåtföraren och konstruktören Adam Younger. Se när Hamnen testar Northstar Orion 8 i riktigt tuffa förhållanden!

Det dröjer inte länge förrän Olivecrona blir varm i kläderna och finner att Northstar Orion 8 med sin tillhörande Mercurys V10 på 350 hk gör sig som bäst i ett gångläge ovanpå vågtopparna. Något som kräver att man vågar gasa sig över en tröskel som kan te sig skrämmande.

Utöver detta är Hamnens utsände heller inte sen med att dela ut pluspoäng för fenomenet dragpåle istället för targabåge. Men också för föredömligt många och väl tilltagna stuvutrymmen ombord. Utrymmen som dock gärna hade kunna få vara vattentäta och mer lättåtkomliga.

Bränsleförbrukning i olika farter

På smult vatten och i någorlunda lä (nåja) bakom öar får vi sedan tillfälle att läsa av förbrukningen i olika farter samt notera en toppfart på 52 knop. I övrigt resultatet lyder såsom följer:

20 knop – 1,15 liter per sjömil
25 knop – 1,16 liter per sjömil
30 knop – 1,27 liter per sjömil
35 knop – 1,33 liter per sjömil
40 knop – 1,58 liter per sjömil
45 knop – 1,67 liter per sjömil
50 knop – 2,10 liter per sjömil

Allt sammantaget klarar sig Northstar Orion 8 igenom denna tuffa dag med väl godkänt i betyg. Ett betyg som hade kunnat bli ännu högre om det inte vore för de många detaljmissarna.

Se testen!

Elias Johansson Rimsby

NorthstarOrion-8-inledning

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Saxdor 400 GTC gjorde storstilad premiär på båtmässan i Helsingfors.

Saxdor 400 GTC – hyttbåt med utfällbara skrovsidor

Seglingsexperten Jimmy Hellberg tar en titt på Jeanneaus Sun Fast 30 One Design. En Båt som kan bli en ny måttstock i entypsracing.

Jeanneau Sun Fast 30 OD – havskappsegling på lika villkor

Rib-Unlimited-elbatsmassan

RIB Unlimited 8 – svensk tuffing med dubbla elmotorer

Motorbåten Saxdor 400 GTO visar sina utfällbara skrovsidor.

Saxdor 400 GTO – varde ljus, rymd och volym!