Skippo testar

Rand 25 Spirit – eldriven glidare med stor stabilitet

En elbåt som rymmer massor av folk, som är snygg och därtill hyfsat snabb. Gustav Morin tar reda på om den danska designdrömmen lever upp till vad den lovar.

När avgaserna och de bullriga motorerna försvinner blir det trevligare att låta färden vara målet. Det känns direkt som att tillverkaren av Rand 25 Spirit tagit fasta på just det. Båten är bred, stabil och har massor av sittplatser. Den är kort och gott en fantastisk plattform för att glida fram med ett gäng vänner en varm sommardag.

Det finns fler elbåtar som gör det jobbet ganska väl. Rand 25 Spirit skiljer sig dock från mängden då den har en rejäl motor under huven som gör att den duger till mer än att bara glida lugnt längs kanalerna.

Plattform som funkar för både el och bensin

Danska Rand var tidiga med att erbjuda eldrift. Men för att inte helt måla in sig i el-hörnet har de från början gjort som biltillverkarna gjorde, och faktiskt till stor del fortfarande gör, när det gäller att ge sig in i eldriftens värld. Alltså att låta kunden välja mellan bensinmotorer eller elmotorer och bygga en grund som fungerar för båda, istället för att optimera för den ena eller andra fullt ut.

På bilsidan finns klara nackdelar med det konceptet. Man blir till exempel inte av med den skrymmande kardantunneln, trots att den på elbilen är helt onödig.

Se också tester av andra elbåtar:
Rand 28 Leisure – ett stort kliv mot eldrift
Candela C-7 – framtidens båt redan nu

Testen i videoform ger bäst känsla

Hur det ter sig på båtsidan förklarar Hamnens Gustav Morin i videon ovan. Därtill får ni förbrukningssiffror, fartkänsla, plus, minus, accelerationstest och en hel del andra upplevelser som ringar in vem Rand 25 Spirit passar för.

Läs mer om specifikationer för Rand 25 Spirit här.