Test: Ryds 490 VI – snål styrpulpetbåt i takt med tiden

Test: Ryds 490 VI – snål styrpulpetbåt i takt med tiden

Elias Johansson Rimsby

Dugliga sjöegenskaper – absolut. Men frågan är ändå om det inte är de låga förbrukningssiffrorna som frestar mest? Se när Hamnen testar Ryds 490 VI.

När föregångaren Ryds 488 släpptes så var det många som studsade. Inte minst över färgsättningen, den raka stäven men kanske framför allt de höga skrovsidorna.

Se också:
Ryds 490 VI – snål, snabb och stabil styrpulpetbåt

När så Ryds dammar av det gamla skrovet igen så är raka stävar och höga fribord vardagsmat och den tid då skrov som dessa stack ut från mängden är förbi. Frågan är om inte Ryds var före sin tid förra gången man provade detta koncept?

Styv, stark och lätt

Oavsett vad så är Ryds 490 VI ett starkt kort när det gäller mindre styrpuklpetbåtar. Inte minst tack vare sin vakuuminjicering. En byggmetod som ger ett särdeles styvt, starkt och lätt skrov samtidigt som det släpper ut ett minimum av miljövidrigheter under byggprocessen och som Ryds ofta och gärna påtalar att de var bland de första att använda.

Inga överraskningar

Ryds 490 VI tål med andra ord en rejäl omgång i stökig sjö. Och ja, det går att fresta på ordentligt utan att den bjuder på kast, sladdar, wobblingar, eller andra obehagligheter. Viktigt för körglädjen är som bekant också att det varken luckor eller andra infästningar slamrar, skramlar eller för oväsen på annat sätt.

Trivs bäst med 60 hk

Till detta kommer ett båten är föredömligt lättdriven. Inte minst tack vare den smala vattenlinjen som i praktiken innebär en förhållandevis liten våt yta. Däremot ställer vi oss tveksamma till rekommendationen 40 hästkrafter på akterspegeln. 60 hästkrafter behövs om man vill kunna färdas värdigt med mycket last ombord för att inte tala om när wakeboarden eller vattenskidorna åker fram.

0,5 liter per sjömil

Med 60-hjästaren kan man räkna med en toppfart på dryga 30 knop. Nöjer man sig med att glida fram i 25 kommer man undan med en förbrukning på 0,5 liter per sjömil. Än bättre blir det i 20 knop då bränslemätaren stannar på 0,4 liter per sjömil.

Se testen!

Elias Johansson Rimsby

Ryds_490_VI_test

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Black-Pepper-Dusseldorf

Code 0.1 – en lättviktsracer i kolfiber med inslag av lyx

3-cruisers-Dusseldorf

Experterna jämför – här är bästa segelbåten runt 45 fot!

Jeanneau-440-Dusseldorf

Jeanneau 440 – hög komfort med en touch av sportighet

Jeanneau55-Dusseldorf

Jeanneau 55 – ”så mycket cruiser som en båt kan vara”