Skippo testar

Silver Viper DCz – snubblar på mållinjen

Bra utrymmen, låg förbrukning, fantastiskt gångläge och snitsiga lösningar. Silver Viper DCz har nästan allt som skapar en succé. Nästan alltså. Se testen!

Snabbare, snålare, mjukare och tystare gång. Det här något som skrovkonstruktörer har eftersträvat i alla tider. Därför är förstås förväntningarna stora när vi hör talas om en båt som ska ha tagit ett jättekliv i rätt riktning gällande just detta.

Se också:
Silver Viper DCz – första intrycken från testen

Och mycket riktigt. Silver Viper DCz visar från första stund att den vill något mer, att den balanserar förvånansvärt högt och lätt på sitt Petestep-skrov. Något som avspeglar sig på såväl uppträdandet i vattnet, som på accelerationen och toppfarten.

Lättdrivet skrov

Men mest tydligt blir det kanske ändå när vi läser av förbrukningssiffrorna. Siffror som stannar på svårslagna 1 liter per sjömil i 30 knop och 1,1 liter per sjömil i 35 knop. Till skillnad från motorbåtar över lag så rusar ej heller förbrukningen iväg när vi ger allt. Med gasen i botten, 53 knop, stannar förbrukningen på 1,8 liter per sjömil.

Många rätt

Så långt allt väl – ryktet om Silver Vipers goda sjöegenskaper kan bara bekräftas. Inget blir heller sämre av den rymliga sittbrunnen, de rejäla passagerna och de stora gångytorna. Det är med andra ord uppenbart att någon har tänkt till nästan hela vägen.

Fast bara nästan – för när det kommer till det sista lilla, men ack så avgörande detaljen för körglädjen blir det en ful plump i testprotokollet.

Se testen!