TG 6.9 X – allvädersbåt med racing i blodet

En hyttbåt med snitsig förarplats, bra ljuddämpning samt taklucka i storlek XXL. Bra.  Men mest imponerar ändå sjöegenskaperna.  Här testar Hamnen.se TG 6.9 X.

Färden går på riktigt upprört vatten utanför finska Nagu. Det gäller att vara på alerten med ratt och reglage. För när är drygt 50 båtjournalister inbjudna för att testa det senaste som Finland har att erbjuda av fritidsbåtar kan det bli trångt även på stor öppen fjärd.

Jag börjar med att ta pulsen på TG 6.9 X. En båt som är så nordisk som en båt kan vara. Byggd för att klara alla slags förhållanden från tidig vår till sen höst. Eller när helst det är isfritt om man så vill. Ett känt märke för många. Men okänt för ännu fler.

Sjöegenskaper i fokus
Ett bra sätt att lära känna TG-båtarna är att försöka förstå sig på männen bakom dem. Far och söner. Ett familjeföretag som håller en låg profil och en ödmjuk stil. Men som har båtracingsporten i generna.

Försök prata en detaljlösning med pappa Tage Gustavsson (TG) och det blir ett artigt och korrekt svar på rungande finlandssvenska. Typ:

”Nå – jo vi tyckte nog att det skulle passa med en extra stor taklucka för ibland skiner ju solen.”

Men inte så mycket mer…

Däremot räcker det att nämna ordet skrovform eller steglist i en bisats för att släkten Gustavsson ska ta ut svängarna i både tal och gester.


Tillverkarens fokus ligger på skrovform och gångegenskaper.

Det är med andra ord  framför allt i undervattenskroppen som de lägger sin själ. Sällan, om ens någonsin, har jag upplevt en så odramatisk färd med en båt på en bra bit under sju meter på så upprört vatten.

Fingertoppkänsla
Luftsmort skrov? Trimtank? Eller något annat hokuspokus när det gäller att skapa bra gångegenskaper? Nej! Bara fingertoppskänsla. Och en god idé om hur steglister ska placeras för att  rikta vattnet som passerar närmast under skrovet på ett effektivt sätt.

Vi tar alltså pulsen på TG 6.9 X och har konstaterat att den har ett härligt gångläge i hela fartregistret och att den trots provokationer inte sladdar, kastar eller konstrar på annat sätt. Sedan är den av den ovanliga typ som känns trygg även i sned medsjö (när man som förare av en mindre båt annars brukar få sitta på helspänn).

Bra ergonomi
Kort sagt. TG 6.9 X har en inbyggd pondus som de flesta andra planande båtar i samma storleksklass inte har. Med det sagt kan det också konstateras att Gustavssons har lagt manken till när det gäller körställningen. För här sitter man i en djupt skålad stol med bra spjärn för fötterna.  Såväl plotter som ratt och gasreglage är placerade av någon som har sinne för ergonomi. En ovanlighet på allt mellan moderna bjässar och gamla ekor.

Den 150-hästare som sitter på akterspegeln räcker till en toppfart på precis över 40 knop. 

Därtill har man förstått vikten av att eliminera motor- såväl som skrovljud i största möjligaste mån. Knepet? Heltäckningsmattor på alla invändiga gångytor sam tjock stoppning i såväl väggar som tak. Dock ej i själva takluckan som hör till de förhållandevis största som skådats.

Kan man verkligen övernatta? En definitionsfråga…

Så långt en lovsång. Men tonerna går i moll när broschyren försöker ge sken av att det finns två fullgoda kojplatser ombord. Med god vilja kan visserligen två övernatta. Men först sedan man efter ett ganska flitigt knåpande har bäddat ut sittplatserna längst bak i hytten till något som liknar något som man kan sträcka ut sig på.

I övrigt erbjuds sex sittplatser under tak. Ytterligare fyra på en lastvänlig yta framför hytten och ytterligare två bakom. Om nu de sistnämnda båda britsar/stuvutrymmen ska få kallas sittplatser.

Oavsett vilket så är TG 6.9 X en frestelse för den som vill se höstlöven, den första frosten och sjösätta när vårisen precis gett vika. Och för den som sätter goda sjöegenskaper högt på prioriteringslistan.

TG 6.9 X
Längd:6,70 m
Bredd:2,53 m
Vikt:1 050 kg
Max antal pers:8 st
Max motorstyrka:150 hk
Kojplatser:2 st
Toppfart:+ 40 knop
Grundpris inkl 150 hk Yamaha:ca 40 000 Euro.
Mer info:www.tg-boat.fi