Testing the M32 with Match Racing youngster

Göran Marström är världskänd för sina extrema kolfiberbåtar. I somras lät vi vilden och seglaresset Torvar Mirsky testa mest varvets mest extrema båt genom. 

Torvar har presterat både fina resultat och katastrofala kapsejsningar i ”Extreme sailing series”, blivit erbjuden skepparroll i det kommande America’s Cup och nyss vunnit en världscupregatta i match racing. Nu ska han ge M32 vad den tål.

Flerskrovssegling är hetare än någonsin nu när världens äldsta och i många seglares ögon mest prestigefyllda regatta – America’s Cup – ska avgöras i katamaraner. Introduktionen seglas i 45-fots båtar med vingsegel. De ska vara det häftigaste som båtvärlden sett med osannolika hastigheter och spektakulära manövrar. Tanken är att de ska revolutionera segelsporten och locka en ny yngre publik genom häftiga WebbTV-sändningar.
Men America’s Cup-båtarna har fått konkurrens. Av en svensk båtkonstnär – Göran Marström.

Denne Västerviksson anser att bästa receptet för att skapa snabba båtar är att spara vikt och denna filosofi har drivit honom till att bli en av världens främsta på att bygga starkt och lätt i kolfiber. Nya Marström 32 väger 450 kg, AC 45:an väger 1 450 kg…

Nästa häftiga specifikation är att båten inte har någon fock. Marström har sedan många år hävdat att det ger bättre höjd och VMG på kryssen och givit exempel på detta med sin modell M20 och med A-kattamaraner. C-katmaranerna följer samma exempel.

Under det senaste America’s Cup som avgjordes mellan två gigantiska flerskrovare år 2010 fick han vatten på sin kvarn. I ett av racen rullade Oracle in sin fock och lade i en ”överväxel” på kryssen.

På pappret ser Marström 32 grym ut, men stämmer det i praktikten?

För att finna svar bjöd vi med Torvar Mirsky på en testtur vid varvet i Västervik. Han har presterat på World Match Racing Tour de senaste åren och tog just hem titeln ”King of the Mountain” under en av delseglingarna i Schweiz. Tidigare i år slog han sig fram som skeppare i Extreme Sailing Series där man seglar 40-fots katamaraner. Hans filosofi ”allt eller inget” resulterade då i några spektakulära vurpor som vi visat här på Hamnen.se.  

Just innan testseglingen av M32:an lämnade han sin skepparroll på ”Extreme-katamaranen” till förmån för ett kontrakt som skeppare för ett nytt America’s Cup team, vilket dessvärre sagts upp på grund av brist på pengar. Men vi kommer säkerligen se mer av honom i världstoppen snart. Om inte kanske han fortsätter som testare för Hamnen.se.

M32_segling_lovart
Marström 32 har just kappseglat på Gardasjön i regattan Gorla Trophy. I helgen ska båten återigen sättas på prov i regattan Centomiglia. OS-seglaren Fredrik Lööf sägs ha testat M32:an för ett par dagar sedan och proklamerat att ”när OS är över blir det flerskrovssegling!”

M32_Torvar
Torvar Mirsky, 25, från Perth satsar sitt liv på segling och har senaste året ändrat sin uppfattning helt när det gäller flerskrovsbåtar – ”det är grymt att kunna tävla med motorbåtar”, säger han.

M_32_Seglingsbilder
Göran Marström är en legend inom tillverkninga av flerskrovsbåtar. Han verkar oftast bygga efter vad han själv tycker är bra utan att lyssna så mycket på omgivningen. Men Timingen kunde knappast vara bättre för att släppa en ny katamaran på 32 fot – flera America’s Cup-team letar efter en potent katamaran att träna med.

Data – Marström 32:
Längd: 9,7 m
Bredd: 4,9 m utan vingar. 6,9 med.
Storsegel: 53,6 kvm
Gennaker: 59,5 kvm
Vikt: 450 kg.