Skippo testar

Torqeedo 40 – snål, smidig och dyr!

Högt vridmoment, försumbar driftskostnad, enkel hantering och noll utsläpp. Men det finns fortfarande mer att önska. Se reportaget!

Hamnen.se har många gånger rapporterat om elmotorns landvinningar och utmaningen i att skapa ett eldivet flytetyg med en acceptabel räckvidd.

Här bekantar vi oss med Torqeedo Deep Blue 40 R och gläder oss åt att utvecklingen går fort och att den förmår att hålla oss igång i upp till tre timmar om vi nöjer oss med att åka i tio knop.

I krypfarter upp till fyra knop kan man njuta havsluft i 10 timmar innan det är dags att plugga in och ladda batterierna igen.

Kostar skjortan
Men det finns forfarande mer att önska och mest akut är inköpspriset som fortfarande är svidande högt.

Sist men inte minst fanns det nog förhoppningar om att eldridrift skulle bjuda en mindre bullrig färd…

Se reportaget!

Svensk återförsäljare.

Se också:
Eldrift med propeller på rodret – en revolution?
Dahl E660 – eldriven glidare för sansat tempo.
Torqeedo 10.0 – kompakt krutpaket på 20 hk.
Elsnurran – nu i en ännu saltare version.
Torqeedo elmotor – lätt, stark, miljövänlig och dyr.
Torqeedo Deep Blue – ny eldriven inombordare

Mer från Miami:
Nor-Tech 340 – styrpulpetare med 1 200 hk.
Vi festar till sjöss i partypråmstaden nr 1 – Miami.
Raymarine Axiom – med förfinade funktioner.
Ranger 22 – sportfiske på högsta nivå.
Torqeedo 40 – snål, smidig och dyr.