Vi testar Volvo Pentas nya autotrimplan

Garmin och Volvo Penta har slagit ihop sina hjärnor för att integrera motor- och färdinformation till samma system. 


Vi har spanat in hur det fungerar och därtill testat Pentas nya trimplan på en lyxig Windy 52 Santhos.

Förarmiljön i båtar har ständigt släpat långt efter bilvärlden. I en bil startar motor, elsystem och instrument när tändningen aktiveras och allt går i princip automatiskt.

I båtvärlden har det inte varit i närheten lika enkelt. Fram till nu, hävdar Volvo Penta och berättar om sitt nya system ”Glass Cockpit” som ska ändra förarmiljön från grunden.

I förra veckan var Hamnen.se på plats på Volvo Pentas testcenter utanför Göteborg för att få en förevisning av systemet.

Glass Cockpit är ett integrerat styr- och övervakningssystem som samlar all information till samma plats, vilket gör att man slipper ha instrument och separata radarinstrument med mera.

Vi fick också en genomgång av Volvo Pentas nya trimplansystem som justerar båten automatiskt och får den att plana snabbare och gå stabilare i girar.

En av funktionerna heter Auto Guidance, den söker igenom alla sjökort och skapar en optimal rutt, förbi grund, bojar och andra hinder. Sammankopplad med Volvo Pentas autopilot når båten målet automatiskt.

Effektivare trimplan
Volvo Pentas genomgående koncept är ”Easy Boating”, allting ska vara så enkelt och säkert som möjligt så att båtägaren ska kunna njuta och slappna av maximalt på sjön.

Det är inte minst det nya trimplanssystemet ett bevis på, det är nämligen helt automatiskt.

Trimplan traditionell Traditionella trimplan ska enligt Volvo Penta inte alls vara lika effektiva som det nya IS-systemet.

 

 

 

Trimplan IS Den nya modellen tar mindre plats och kräver mindre underhåll.

 

 

 

Volvo Penta menar att IS (Interceptor System) minskar planingströskeln avsevärt mot traditionella system. Men kanske än mer intressant är att båten inte kränger så mycket i girarna, vilket gör att sikten bibehålls.

– I en båt utan det nya systemet IS har ofta siktavstånd under girar på 30 meter. Med IS blir det inte mindre än 300 meter, menar Volvo Penta.

IS-systemet är främst avsett för båtar över 40 fot.

windy-52-xanthos Testbåten var en Windy 52 Santhos. Se videoklippet i toppen av artikeln så får ni se vad Volvo Pentas personal och Skippos testpilot tycker om den.

www.volvopenta.com