Tufft Middle Sea Race – framgång för svenska Matador

Hanna Ericksson

Trots galna surfar utför enorma vågor, skörade segel och en sönderslagen ratt, så levererade svenska Matador respektfullt resultat. 

Middle Sea Race är en av de där legendariska havskappseglingarna som många seglare har på sin bucket list.

Racet bjuder på en härlig blandning av äventyr på en bansträcka som är lika dramatisk som vacker.

Lågtryck, delfiner och vulkaner

– Resan runt Sicilien bjuder ofta på stor dramatik på grund av lågtrycken som kontinuerligt härjar här på hösten. I år var inget undantag, berättar Jonas Grander, skeppare och ägare av Matador.

– Samtidigt är sträckan fantastiskt vacker med rykande vulkaner och delfiner som hoppar runt båten i mareld. Det blir nog inte vackrare än så.

Supersvenskarna

Svenska Matador går från klarhet i klarhet i dessa ikoniska havskappseglingar (de seglade hem en pallplats på Fastnet Race tidigare i år) och när de gick i mål efter 2 dagar 21 timmar 11 minuter och 51 sekunder skvallrade de preliminära resultaten om att det även denna gång skulle bli ett mycket bra resultat.

Matador skenar på undanvindarna. Men besättningen, med Tore Lewander i spetsen, har ändå tid att larva sig…

Vid ön Lampedusa som är banans sydligaste rundning, får jag ett meddelande av navigatören Jimmy Hellberg.

Ödmjukhet inför naturen

– Racet är verkligen ingen walk in the park. Med två skörade undanvindsegel och en havererad ratt inser man att man måste vara ödmjuk inför naturens krafter.

Trots skörade segel och en knögglig ratt kom Matador högt upp i resultatlistorna. Även om det inte blev riktigt lika bra som skärmbilden visar – det är inte ofta som en svensk amatörkölbåt leder över världens giganter!

– Vi tappade mycket i går efter på att vi skörade vår A6-gennaker i 35 knops vind. Vi väntade flera timmar tills vinden avtog till 25-30 knop och satte den större A4:an.

Dags för “psalmboken”

– Det funkade i en kvart, sen broachade vi i en by och skörade den också. Sen fortsatte med “psalmboken” (saxade fock och stor, reds. anm). Vi hade faktiskt helt ok VMG tills mörkret föll. Men båten vinglade våldsamt och till slut tappade vi kontrollen, fick en kinesgipp där storskotet slet med sig ena ratten.

Meddelandet lät minst sagt oroväckande och jag kunde inte hålla mig från att fråga om detta betydde slutet för gänget, men fick som tur var lugnande besked.

– Ratten lyckades vi laga med en latta och tejp. Sen vände jag på den, så det trasiga satt nedåt, så den funkade att styra med. Vi har en extra A4 och en ny lättare A2. Men när det blåser över 25 knop och går stor sjö, så funkar inte så stora segel. Vi skulle haft en extra A6:a istället för en extra A4.

Bra trots haverierna

Trots detta blev det ett fint resultat för Matador som slutade 3:a totalt i ORCi och 2:a i sin klass ORCi 2.

– Att vi resultatmässigt, trots vissa haverier, lyckades komma på pallplats var en glad överraskning men vi börjar bli kompisar med båten och vi är ett gott gäng härliga seglare ombord som driver på bra mer eller mindre hela tiden. Så det är en härlig glädje att få dra iväg på de här kappseglingarna, sammanfattar Jonas äventyret runt Sicilien.

Ett legendariskt race

Rolex Middle Sea Race är ett 607 sjömil långt race runt Sicilien som räknas som ett av de stora klassiska havskappseglingarna tillsammans med bland andra Rolex Fastnet Race och Rolex Sydney Hobart. Middle Sea Race grundades av britterna Alan Green and Jimmy White och seglades för första gången 1968. Genom tiderna har detta klassiska race alltid lockat många av de bästa teamen och seglarna i världen.

Fotnot: Ingångsbilden är från ett annat race. Foto: Carlo Borlenghi.

Matador sailing

Relaterade artiklar

Matador Fastnet

Svenska Matador trea i Fastnet Race!

Ingang

Fastnet Race – svenska Matador slåss i toppen!

MC 38

Båtprofilens genombrott – då föll poletten ner för Jimmy Hellberg!

Z30+

Z30+ – ny svensk racer med komfort som tillval

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar