UMS 655 DC – första intrycken från testen

Elias Johansson Rimsby

UMS_655_DC_4 Ett skållat troll från Ukraina som imponerar med sin fart och sin acceleration. Det här är den knapphändiga förhandsinformationen vi har. Nu vill vi veta mer.

Skintebo brygga söder om Göteborg. Vädret är precis så muntert som det kan vara tidigt i april med regn och snöglopp om vartannat. Och så isande vindar ovanpå det. Dags att sätta UMS 655 DC under luppen.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av UMS 655 DC samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Perfekt väder att testa en rå aluminiumbåt med andra ord?

– Ja det kan man tycka, men inte för att det är en plåtbåt. Många tillverkare av aluminiumbåtar hävdar ofta att deras båtar är speciellt lämpliga i skitväder men egentligen förstår jag inte varför en plastbåt skulle vara sämre i snöglopp, säger Gustav Morin.

Har du sugit på den åsikten länge?

– Njae, jag tycker bara att ryktet om att aluminiumbåtar som ovädersbåtar är överdrivet.

Men UMS 655 DC så livlig och snabb som ryktet säger?

– Ja, det måste man säga. Med en 200 Mercury SX på akterspegeln får man i praktiken ut mer krut än de 200 hästkrafter som namnet antyder. Därtill har detta exemplar något så ovanligt som en powerlift. Vi kan alltså reglera hissningen av motorn under fart – såsom det passar för stunden.

En riktig racer med andra ord?

– Nja, någonting ditåt. Åtminstone om man ser till accelerationen och toppfarten på i runda slängar 50 knop. Powerlift-funktionen kommer också väl till pass när man ska glida in på grunda vatten och fiska till exempel.

Några fler tidiga intryck?

– Ja, det gäller att vara på alerten när man experimenterar trim och hissning i höga farter. Vi fick några kast, eller wobblingar eller ehhh… Det var i alla fall något propspinn-besläktat obehag. Vi håller på att analysera det.

UMS 655 DC kräver en förare som vet vad hen gör med ratt, hissning och gasreglage. Åtminstone i det här utförandet med powerlift och 200 uppskrämda racing-hästkrafter.

Så UMS 655 DC är livsfarlig?

– Nej, absolut inte – i vanliga fall. 200 vilda racing-hästkrafter på akterspegeln är liksom powerlift-funktionen överkurs och ett galet experiment. Kör man båten normalt är den en rent igenom trevlig bekantskap. Vad sägs om 150 hk? Eller kanske 115? Det känns mer rimligt. Mer om det i testen (uppdatering – som nu är publicerad).

Och sammanfattningen – hur står sig detta Ukraina-bygge mot alla andra aluminiumbåtar som finns att välja på?

– Det får du veta när vi släpper testen (uppdatering – testen är nu släppt). Jag kan dock avslöja att den känns välbyggd och påkostad med snygga svetsar och detaljer, avslutar Gustav Morin.

Se också:
UMS båtbyggare tar värvning för att försvara Ukraina

UMS_655_DC_4

Relaterade artiklar

Silver_Shark_BRX

Silver Shark BRx – första intrycken från testen

tuff-hyttbat-i-aluminium-fran-finland

G-Force 8 – första intrycken från testen av tuffa hyttbåten

Faster_545_SCA_inledningsbild

Faster 545 SCA – första intrycken från testen

Bella-Falcon-BRS4-test

Falcon BRs 4 – första intrycken från testen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar