Utombordarskolan – propellerns mysterier!

Elias Johansson Rimsby

Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin propeller. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö leder vägen.

Det finns få givna regler. Det är den bistra sanningen när det gäller val av propeller.

Förklaringen är att en propeller ska vara som allra bäst när du:
… kör snabbt.
… kör långsamt.
… skjutsar halva släkten.
… kör ensam.
… kör i medsjö.
… kör i sidsjö och motsjö.
… kör på ett upprört öppet hav.
… kör på plattvatten.
… åker vattenskidor.
… och mycket, mycket mer.

Se alla avsnitt av Utombordarskolan på Svenska Sjös samlingssida.

 

Det gäller alltså att skaffa en propeller som fungerar bra för det huvudsakliga användningsområdet och att den tillåter motorn att varva mellan cirka 5 000 och 6 000 varv/minut på toppvarv.

Med detta sagt låter vi Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö, guida oss rätt när det gäller allt från service och underhåll till reparation och materialval gällande propellrar.

Utombordarskolan – hela serien:

Så byter du anoder!
Så byter du bränslefilter!
Så agerar du efter en grundsmäll!
Så byter du olja i drevet!
Så byter du olja i motorn!
Så byter du oljefilter!

propeller

Relaterade artiklar

Mercury_V12_forsta_intryck

Mercury V12 600 hk – första intrycken från testen

Mercury_trippla_utombordare

Köpläge – kraftiga prisökningar på utombordare att vänta

Rotax-outboard-Alumacraft-boat-driving

BRP´s nya Rotax-utombordare får plats under badbryggan

Stulna_Batmotorer_Ater

Välkomna hem – 25 stulna båtmotorer åter i Sverige

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar