Utombordarskolan – propellerns mysterier!

Elias Johansson

Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin propeller. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö leder vägen.

Det finns få givna regler. Det är den bistra sanningen när det gäller val av propeller.

Förklaringen är att en propeller ska vara som allra bäst när du:
… kör snabbt.
… kör långsamt.
… skjutsar halva släkten.
… kör ensam.
… kör i medsjö.
… kör i sidsjö och motsjö.
… kör på ett upprört öppet hav.
… kör på plattvatten.
… åker vattenskidor.
… och mycket, mycket mer.

Se alla avsnitt av Utombordarskolan på Svenska Sjös samlingssida.

 

Det gäller alltså att skaffa en propeller som fungerar bra för det huvudsakliga användningsområdet och att den tillåter motorn att varva mellan cirka 5 000 och 6 000 varv/minut på toppvarv.

Med detta sagt låter vi Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö, guida oss rätt när det gäller allt från service och underhåll till reparation och materialval gällande propellrar.

Utombordarskolan – hela serien:

Så byter du anoder!
Så byter du bränslefilter!
Så agerar du efter en grundsmäll!
Så byter du olja i drevet!
Så byter du olja i motorn!
Så byter du oljefilter!

propeller

Relaterade artiklar

Hydrolift E-22 Evoy electric outboard

Hydrolift satsar på eldrift i samarbete med staten

Screenshot_2020-12-18_at_15.18.10

Förläng livet på din utombordare

maxresdefault

Serva din utombordare – steg för steg!

Motorrenovering

Proffs plockar isär motor i molekyyyler…

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar