Världens största racer – succé för Swan

Skorpios was the first monohull to round the Fastnet Rock, passing the iconic turning point at 1820 BST on the second day. Skorpios, Sail no: MON001, Owner: Dmitry Rybolovlev, Boat Type: Clubswan 125, Division: IRC

Den stora snackisen i seglarvärlden just nu är, inte helt överraskande, ClubSwan 125:an där man helt enkelt har hoppat över allt vad mätregler heter i jakt på världens största och snabbaste enskrovsbåt.

Låt inte sifferbeteckningen lura dig. ClubSwan 125 skulle kunna tolkas som att Skorpios, som denna enorma best heter, är på futtiga 125 fot. Men icke.

Här snackar vi om ett längd-över-allt-mått på 140 fot, alltså 42,56 meter. Skorpios är ett otroligt stort och långt fartvidunder som bara tre månader efter att den lämnade Nautor’s Swan-varvet i Finland sopade banan med alla andra enskrovsbåtar och knep line honours i Fastnet Race. Hon är för övrigt den största båten genom tiderna att deltaga i racet. Ägarens mål är att slå alla respektabla enskrovsrekord som finns runt om i världen.

Bara en sådan sak…

60 ton – ”otroligt lätt byggd”

Hemligheten bakom bragden är enligt proffs-seglaren Jimmy Hellberg, som knep tredjeplatsen i den tuffa IRC 1-klassen i samma race, att det finska varvet på ett magiskt sätt, oklart hur, har lyckats bygga denna 140-fotare väldigt lätt. Något som alltid har varit en svårknäckt nöt. Speciellt när det gäller monster-ekipage.

 

Swan 125 Skorpios är en enorm pjäs som mäter 42,5 meter och väger (tom) 64, 515 kg. Hon kan bära upp till 2 000 kvm segel och lär vara snabbare än världskända Comanche som bland annat håller rekordet för enskrovare över Atlanten. Foto: Kurt Arrigo, Rolex.

Vidare har Skoprios en 7,40 (!) meter djup svängköl i kombination med så kallade C-foils där de senare, enkelt förklarat, ger ett eftertraktat lyft i vattnet. På fartfronten har det utlovats 15 knop med bra vinklar på kryssen och generellt snabbare än vinden vid vinklar där det går att hissa undanvindssegel.

Se också:
Hård kamp för svenska Refanut i Fastnet Race!
Fastnet Race – tuff start och nytt rekord!
Fastnet Race – svenska Matador slåss i toppen!
Svenska Matador trea i Fastnet Race!

Vågat sinne för design

Bakom allt det ovan sagda står konstruktören Juan Kouyoumdijan som med sin kreativitet, erfarenhet och sin djärva stil i mångt och mycket har lagt ribban för modern offshore kappsegling när det gäller enskrovsbåtar.

Med stort mod när det gäller att prova nya lösningar har finesser som det skarpa slagen mellan botten och skrovsida, eller chines om man så vill, tagit form på hans ritbord i jakt på mer fart.

Skorpios må vara en snabb kölbåt som lär kosta ett gäng hundra miljoner att bygga. Samtidigt fick den pisk runt banan av MOD 70-trimaranen Argo med cirka fyra timmar. En båt som man kan köpa för 10-15 miljoner kronor!

Vo70 – monstret som bleknade

Samme Juan K, som han kallas i seglarkretsar, är också pappa till VO 70 (Volvo Open 70) som, för inte länge sedan, ansågs vara fullkomligt groteska fartmonster. Men som i en rak jämförelse med ClubSwan 125:an Skorpios bara är hälften så långa.

Med detta sagt måste vi ändå notera ett faktum som sätter Skorpios insats i Fastnet Race i ett annat perspektiv.

Slagen av trimaraner

Hur stark insatsen än må ha varit i jämförelse med övriga enskrovsbåtar så klarade monster-trimaranen Maxi Edmond De Rothschild av sträckan Cowes – Fastnet Rock – Cherbourg på ungefär halva tiden.

Så till lite avslutande kuriosa kring namnet. Ägaren av Skorpios är ryska miljardären Dmitry Rybolovlev och han har döpt båten efter den grekiska ön Scorpios som han för övrigt också köpt och sedan givit till sin dotter Ekaterina Rybolovleva.

Foto: Kurt Arrigo, Rolex.