Varning – nödknappen på din VHF kan vara värdelös!

Falsk trygghet eller en värdelös livlina. Kalla det vad du vill men enligt uppgift ska bara mellan 20 och 25 procent av de röda knapparna på båtfolkets VHF:er fungera som de ska.

Vid Estoniaolyckan var det mycket som gick fel. Bland annat tog det hela 20 minuter från det att man ropade på hjälp till att man kunde uppge sin position.

Det var då en idé föddes om att få systemen med GPS och radio att samverka. Något som i sin tur ledde till att 118 000 fritidsbåtar nu har en röd nödknapp på sina VHF:er.

Krävs radiotillstånd

Tyvärr fungerar bara en bråkdel av nödknapparna som båtägarna hoppas och tror. Oftast brister det på ett så kallat MMSI-nummer som man måste ha för att systemet ska lira och för det senare krävs radiotillstånd.

När Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare jämförde antalet VHF-innehavare med antalet radiotillstånd så fanns en stor differens.

Brister till 75 procent!

– Bara 20-25 procent av de som har en sådan här radio har en fungerande röd knapp. Om man inte har lagt in ett MMSI-nummer så händer ingenting om man trycker på knappen. Den informationen får du som konsument ingenstans, säger Norén till Svenska Dagbladet.

I praktiken innebär detta alltså att många båtägare lever med en falsk trygghet och att livlinan, den röda knappen som ska skicka ut ett digitalt meddelande vid sjönöd, inte fungerar i en skarp situation.

Foto: Robbie Ludvigsen, Sjöräddningssällskapet