Zulu 33 P – första intrycken från testen av fartmaskinen

Elias Johansson

Zulu-33-P-test-av--rib Den kommer med löfte om höga snittfarter, lång livslängd, låg förbrukning och ett lika gränslöst som bekymmersfritt båtliv. Det är stora ord och här är Hamnens första intryck.

Till det yttre ett råskinn från helvetet som garanterar att ägaren är värst i viken. Men om man får tro männen bakom Zulu 33 P så handlar det om betydligt mer än bara en rå fasad.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Zulu 33 P samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Så, Gustav Morin, det känns som om Zulu 33 P har figurerat på Hamnen en hel del redan. Frågan är – lever den upp till alla stora ord?

– Ja, fattas bara att en kolfiber-RIB på mer än 10 meter med dubbla tvärgående och luftsmörjande steg samt 2 x 450 hk får uppmärksamhet. Och ja, man kan säga att den är speciell.

På vad sätt?

– Till exempel brukar jag i vanliga fall avsätta en dag för en båtfärd mellan Lidingövarvet till ytterskärgården men den här gången hann jag knappt reflektera över båten förrän vi var framme vid Stora Nassas skärgård.

Så du är inte redo att ge några djuplodande analyser ännu?

– Njae, en sak är klar. Det går att hålla mycket höga snittfarter utan att resan blir det minsta dramatisk. Det finns en livevideo från testdagen där vi åker till synes väldigt tyst, lugnt och behagligt utan minsta tendens till kast eller andra oroligheter trots att vi håller stadiga 74 knop.

 

Publicerat av Hamnen.se Fredag 17 december 2021

Livesändning under testdagen med Zulu 33 P. Det går i stadiga 74 knop i Stockholms innerskärgård.

Så vem är båten till för?

– Den gillas säkert av alla som vill höras och synas med sin tuffa båt. Men det är ändå inte grundidén. Tanken är framför allt att man ska kunna beta av långa sträckor på kort tid med bibehållen komfort och värdighet. Att bygga en snabb båt är en sak och att bygga en båt som kan hålla en hög snittfart under en lång tid, oavsett svallvågor eller ett upprört skärgårdshav, är en annan.

Zulu 33 P är byggd för att kunna köras fort i alla förhållanden. Bilderna visar körning i mellan 60 och 80 knop i vindar omkring 15-20 m/s.

Hände det något spektakulärt under testen?

– Ja, fast det var mest bakom kulisserna. Det räcker ju inte att bara testa båten. Den ska ju också fastna på bild med allt vad det innebär av skutt ock språng med tung kamerautrustning mellan båtar och hala klippor. Den här gången krävdes det inte bara klättring utan också forcering av kärr och täta snår för att få rätt kameravinkel. Det kändes som om jag var tillbaks i lumpen under en amfibiebataljon-utryckning.

Och nu återstår bara redigering innan vi får veta allt?

– Japp. Det blir lite av en debatt mellan mig och Claes som innefattar alltifrån diskussioner om båten är nödvändig eller ej, om säkerhetsbälten i snabba båtar är ett vettigt påfund och såklart delger vi våra upplevelser, samt dissikerar bygget under skalet. Håll ut, avslutar Gustav Morin.

Se också:
Zulu 33 P – supersnål herrejösses-RIB god för 90 knop!
Zulu 33 MP – ny extremt tålig skärgårdsbåt från Vaxholm

Zulu-33-P-test-av--rib

Relaterade artiklar

Marex_330_SCA

Marex 330 Scandinavia – första intrycken från testen

UMS_585_Test_Hamnen

UMS 585 CC – första intrycken från testen

Quarken_27_forsta intrycken

Quarken 27 – första intrycken från testen

UMS_655_DC_4

UMS 655 DC – första intrycken från testen

Visa 1 Kommentar

1 kommentar till “Zulu 33 P – första intrycken från testen av fartmaskinen”

Lämna en kommentar