Mercurys nya värstingmotor – en kompressormatad V8 på 500 hk

”Ett nytt riktmärke” – så beskriver den amerikanska motortillverkaren Mercury Racing sin nya toppmodell som fått namnet 500R. Och en toppmodell är det sannerligen. 

2023-mercury-racing-500r-55
Kompromisslös aktersnurra på 500 hästkrafter från Mercury Racing.

För att inte falla isär av kraften har Mercury Racings nya 500R behövt specialkonstruerade komponenter. Den nya designen erbjuder den prestandakrävande båtägaren 50 fler hästkrafter än förgående toppmodell, med det föga förvånande namnet 450R. Förutom detta har motorn dessutom 10 procent högre vridmoment.

Motorn är en 4,6 liters V8 som kopplats samman med en vattenkyld kompressor från Mercury Racing vars laddtryck har ökats med 26 procent. Växelhuset har fått byggas om för att hantera kraften i motorn och levereras i fyra olika storlekar från 20 upp till 35 med mellanstorlekarna 25 och 30 tum.

Med ökad kraft fodras ofta även bättre styrförmåga. Därför har man behövt göra en uppgradering av servostyrningssystemet.

Läs även:
Vi har testat framtidens fritidsbåt! Eller..?
Frank Anderssons mäktiga muskelbåt är till salu
V10 400R – ny högpotent racingmotor från Mercury

Ny teknik och innovation

Men förutom rena ombyggnationer har Mercury även kommit med ett stycke innovation. För att prestera bättre i fuktiga förhållanden har man placerat en givare i insugsdämparen som ska mäta luftfuktigheten vid intaget. Detta bidrar i sin tur att motorns ECM (Engine Control Module) kan kominera nivåerna av luftfuktighet med lufttryck och lufttemperaturdata för att avgöra optimal tändpunkt under rådande förhållanden. Det är första gången en teknik som denna används i marin användning och miljö och ska kunna ge en effektvinst på uppemot 30 extra hästkrafter i fuktiga förhållanden jämför med effektvinsten utan fuktkompensationstekniken.

Förutom detta har 500R modellen Mercurys så kallade DTS-system (Digital throttle and Shift). Med detta följer en adaptiv hastighetskontroll som bibehåller motorns varvtal när belastningen ändras till följd av sjöförhållanden eller girar. Ett system som kan efterliknas cruice-control i vanliga bilar.

Prislappen har ännu inte offentligjorts men håll utkik för ett test av denna monstermotor här på Hamnen.se!

Mercury 500R:

Hästkrafter (HK/KW): 550 / 372
Högsta varvtal: 6 000 – 6 600
Motortyp: V8
Storlek: 4,6 liter
Vikt: 329 kilogram
Induktionssystem: Kompressormatad