Volvo Pentas nya teknik för automatiserad tilläggning

Volvo Penta blir först att lansera ett system som klarar att lägga till en båt automatiskt.

Även för den mest rutinerade kaptenen kan tilläggningen vara ett stressmoment och följderna av en illa utförd tilläggning kan bli både ödesdigra och dyra.

I trånga marinor, under hårda vindar och starka strömmar kan även små tilläggningsmissar bli farliga.

Nu har Volvo Penta tagit sin så kallade Joystick-Docking-teknik och sina lösningar för ett enklare båtliv ett steg vidare i strävan att göra tilläggningen mindre dramatisk.

I systemet integreras ett mjukvarulager med Volvo Pentas GPS-baserade Dynamic Positioning System och Inboard Performance Systems (IPS) till ett komplett paket. Paketet omfattar även HMI (som står för gränssnittet människa/maskin) vid förarplatsen, elektronik via motorn samt framdrivningssystem och sensorer och avancerad processorkraft för navigeringen.

Sammantaget ska detta alltså göra tilläggningar enkla även i tuffa förhållanden.

Volvo Penta lovar att det nu ska kännas smidigt att lägga till med stora båtar även i hårt väder.

Så funkar det Assisted docking

Den nya funktionen Assisted Docking består av en joystick, som kontrollerar styrningsinput och en GPS-baserad DPS*-antenn, som visar på exakt position och riktning. Fartyget styrs av kaptenen via joysticken – härmed får systemet information om aktuell riktning, samt hastighet.

Om joysticken förs framåt tar systemet ut en riktning rakt föröver och båten börjar då följa en rak linje i den angivna hastigheten. Båtens tilläggningssystem tar även hänsyn till krafter som vind och strömmar. EVC*-systemet, som är uppgraderat med mjukvara utvecklad av Volvo Penta, kompenserar sedan för att säkerställa att båten följer kaptenens avsikter.

Systemet gör detta genom att beräkna vinklar och riktning och agerar därefter utifrån avdrift och korrigerar automatiskt båten till den avsedda kursen. Något förenklat kan man säga att Assisted Docking-systemet hjälper kaptenen att hålla båtens kurs genom löpande finjustering av riktning och vinklar.

Funktionen Assisted Docking gör det enkelt för föraren att manövrera båten med joystick och GPS-baserad DPS*-antenn, som visar  position och riktning.

De fem viktigaste funktionerna i Assisted Docking-systemet enligt Volvo Penta

1: att få båten att röra sig i en rät linje utan manuell kompensation.

2: att få båten att ligga stilla.

3: att erbjuda möjligheten att rotera runt en fast punkt.

4: att automatiskt finjustera kurs.

5: att ge ”Side Push” för att lägga till med sidan mot kajen.

Hybrid mellan automatisk och manuell tilläggning

Assisted Docking kan alltså beskrivas som en hybrid mellan automatisk och manuell tilläggning. Kaptenen behövs fortfarande vid rodret, men det nya systemet kompenserar hela tiden för indata från DPS-antennen för att säkerställa att båten rör sig som kaptenen tänkt sig.

Volvo Penta berättar om hur de utvecklar sitt system och om sitt mål med självkörande båtar. Hamnen.se har tidigare besökt testanläggningen på Krossholmen.

Tillgängligt för alla båtar med IPS

Systemet ska finnas tillgängligt under våren 2021 för installation på nya båtmodeller och som ett uppgraderingsalternativ för Volvo Pentas IPS-försedda motorbåtar från 35 fot till 120 fot. Det ska också gå att få Assisted Docking eftermonterat för befintliga Volvo Penta båtar med IPS (då krävs en mjukvaruuppdatering och en ny antenn).

– De som redan är kunder hos Volvo Penta kan tillgodogöra sig Assisted Docking-systemet med en relativt enkel uppdatering, vilken kan utföras av en lokal återförsäljare. För den som är ny i båtmiljön hoppas vi att det kommer att innebära det första steget in i den moderna båtvärlden, säger Anders Thorin, Product Manager Electronics på Volvo Penta.