Linjett 34 electric – med stadig kurs in i framtiden

Elias Johansson

Elias Johansson

Rosättra Båtvarv gör inga onödiga roderrörelser utan har alltid hållit en stadig kurs genom såväl världskrig som pandemier. Spana in tidlösa Linjett 34!

På Rosättra Båtvarv faller man inte för frestelsen att haka på tillfälliga trender.

Segelbåtar med extrema chines, inverterade förskepp och exotiska inredningssnickerier kommer och går men Linjetts klassiska linjer och smala skrov består.

Inga ogenomtänkta kursändringar med andra ord och därför måste det nya greppet att förse Linjett 34 med en elmotor betraktas som ett sunt steg i en klimathotad värld.

Hur långt man kommer på Linjett 34:ans batteribank är dock oklart.

Här sker inga ogenomtänkta kursändringar.

 

Enligt uppgift ska det dock inte ta mer än femton timmars segling i sex knop för att ladda upp en nära nog tom batteribank till max.

Ett annat grepp, om än allt annat än nytt för Rosättra Båtvarv, är att varje båt byggs under täta möten med beställaren så att kunden kan sätta sin egen prägel på den.

Eller som en nöjd köpare av en Linjett 37 uttryckte det:

”På Rosättra diskuterar man inte med kunden. Man reflekterar. Det var så jag fick exakt den båt jag ville ha.”

Linjett 34
Längd LOA: 10,66 m
Längd vattenlinje: 9,30 m
Bredd: 3,45 m
Djupgående: 1,84 m
Vikt: 5 500 kg
Kölvikt: 2 200 kg
Masthöjd: 16,50 m
Storsegel: 37 kvm
Självslående fock : 22,5 kvm
Genua 1 : 37 kvm
Dieseltank: 110 liter
Vattentank: 260 liter
Spinnaker: 100 kvm
Pris: Från 2 500 000 kr
Mer info: www.linjett.se

Relaterade artiklar

Rand_28_Leisure_puff_2

Rand 28 Leisure – första intrycken från testen

Electric sailing

Elmotor i segelbåt – så resonerar långseglarna!

Evoy

Världens starkaste el-utombordare är nu norsk

Mongird 2

Mongird 25 – en modern klassiker i kolfiber