Världens största motor ger 109 000 hk

Gustav Morin

Gustav Morin

För ett par veckor sedan skrev vi om världens största fartyg. Men den största motorn sitter i ett systerfartyg. Den är hög som ett fyravåningshus och klarar att knuffa upp det 171 000 ton tunga fartyget i 31 knop.

En vanlig jättefärja eller ett containerfartyg har en marschfart på omkring 20 knop. Emma Maersk ligger sällan under 25 knop ute på havet och sägs toppa 31 knop.

Fartyget klarar till exempel sträckan Kina – Kalifornien i dryga mått mätt fyra dagar snabbare än andra stora containerfartyg, en resa som vanligtvis tar mellan 12 och 15 dygn.

Vridmomentet på Wärtsiläs tvåtaktsdiesel med modellnamn RT-flex 96C är 7 600 000 Nm. 


Motorn är byggd av finska Wärtsilä och sitter i Emma Maersk som sjösattes 2006. Fartyget mäter 397 meter på längden och 56 meter på bredden och var fram till att Maersk Triple-E sjösattses världens största containerfartyg. 

Mest effektiv vid 102 varv/min
Själva motorn väger 2 300 ton och har 14 cylindrar. Istället för att mata motorn med traditionella bränslepumpar portionerar ett elektroniskt commonrailsystem bränsle individuellt till varje cylinder med högt tryck. Detta ska göra att motorn är mer effektiv på låga varv, vilket minskar förbrukningen markant samtidigt som det förbättrar prestandan.

Motorn opererar bäst kring 102 varv per minut och drar då 6 283 liter i timmen. I full fart ändras den siffran till 13 626 liter.

Utöver den enorma Wärtsilämotorn finns fem mindre Caterpillarmaskiner som tillsammans ger 40 000 hästkrafter, vilka främst producerar el för kylning eller uppvärmning av frakten.

Här roterar de enorma kolvarna. Motorn sägs leverera lika mycket energi som krävs för att driva 220 000 hushåll.

Commonrailtekniken har funnits i ganska många år nu och finns även i bilar och på fritidsbåtar. Men något som fritidsbåtarna inte har är Wärtsiläs system som tar hand om motorns värme och omvandlar den till energi som ger mer kraft åt motorn. En del av värmen strömmar också in i en ångturbin som genererar elektricitet och därtill ger direkt värme till fartygets utrymmen.

Vändradie på 1,5 km
Skrovet målas med siliconfärg som sägs minska det hydrodynamiska motståndet tillräckligt för att spara 1 200 ton bränsle per år.

Som kuriosa kan nämnas att fartyget har vändradie på 1 500 meter i 24 knops fart.

Varje kolv rör sig med 102 slag per minut i cylindern och levererar som mest 7 780 hk styck.

Om man som privatperson vill uppleva att åka med ett containerfartyg kan man välja det som resealternativ istället för flyg när man ska ta sig över Stilla havet. Många rederier erbjuder nämligen privata hytter. Här är en berättelse från en som testat.

Emma Maersk väger 171 00 ton men behöver bara 13 man i besättningen. Det kan lasta 22 containrar i bredd och 8 på höjden. Det kostade 145 miljoner dollar att bygga.

Relaterade artiklar

Miljo_2019_ContainerForlorad_Ingang_CointainerIngang

Explosiva containrar på drift i Nordsjön!

Miljo_2017_Blandmotor_Ingang1_BlandMotorIngang

Stora fartyg ska ge stora miljövinster!

nyheter_2017_YaraBirkeland_Ingang_YaraBirkelandIngang

Snart avgår första självseglande fartyget!

Spektakulart_2017_BalticAceBargning_Ingang_BalticAceIngang

Bärgningen av Baltic Ace och 1 412 bilar