Banta för fart – konsten att malla och injicera

Del 4. Så – nog sågat och kapat! Dags att bygga upp det nya och vi rivstartar med ett skott i kolfiber. Allt under handfast ledning av mästaren Ulf Brändström på Vaxholm Komposit.

Att lätta en båt genom att såga och kapa av detaljer är en sak. Att bygga upp det nya är en annan och det är just vad vi ska ge oss i kast med i detta avsnitt. Det hela börjar med att Gustav Morin mallar upp ett nytt skott som naturligtvis ska bli så lätt och starkt som möjligt.

Snitsig teknik

För ändamålet visar vi här en lika enkel som genial teknik för att få den perfekta passformen. Nästa steg är att klippa till mattor varpå det har blivit dags för själva in injiceringsprocessen. Ett moment som Vaxholm Komposit får att se lekande lätt ut men som kan gå fel på tusen och åter tusen sätt.

Många variabler

Det handlar alltså om att ha rätt luftfuktighet, viskositet, temperatur, blandning, kärna, laminat – för att nämna en del.

Se videon!

Fler delar i serien:
Del 1. Renovering av trimaran – dags att gå ner i vikt!
Del 2. Så gör man en segelbåt snabbare
Del 3. Viktigt med en tydlig strategi
Del 4. Konsten att malla och injicera
Del 5. Banta för fart – drastiska ingrepp i sittbrunnen
Del 6. Banta för fart – ny sittbrunnsdurk och nya tofter i kolfiber
Del 7. Ut med centerbordet och in med ett sticksvärd
Del 8. Banta för fart – mer viktminskning och nytt centerbord

Banta_för_fart_-_Avsnitt_4_inledning

Relaterade artiklar

Zulu-33-P-test-av--rib

Zulu 33 P – första intrycken från testen av fartmaskinen

Beluga24.1

Beluga 24 – foilande eldriven färja snart redo för Stockholm

T28 – trimaran i kolfiber av Stefan Törnblom

T28 – svensk kolfiberdröm till pangpris!

Z30+

Z30+ – ny svensk racer med komfort som tillval

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar