Banta för fart – viktigt med en tydlig strategi

Del 3. Man kan förstås såga och slipa på måfå. Eller så kan man lägga upp en tydlig plan och ta hjälp av landets främsta proffs på området. Här väljer vi det senare.

Hamnens projekt ”Banta för fart” går in i en ny fas. Det är dags att sluta smådutta och ta hjälp av riktiga proffs på området. Vi talar om folk som ägnar det mesta av sin vakna tid åt att optimera och effektivisera. Folk som förstår vikten av att ha en tydlig plan för vad man vill åstadkomma.

Fler delar i serien:
Del 1. Renovering av trimaran – dags att gå ner i vikt!
Del 2. Så gör man en segelbåt snabbare
Del 3. Viktigt med en tydlig strategi
Del 4. Konsten att malla och injicera
Del 5. Banta för fart – drastiska ingrepp i sittbrunnen
Del 6. Banta för fart – ny sittbrunnsdurk och nya tofter i kolfiber
Del 7. Ut med centerbordet och in med ett sticksvärd
Del 8. Banta för fart – mer viktminskning och nytt centerbord

Som trogna Hamnen-följare redan vet så går detta ut på att göra en redan snabb Dragonfly 26:a ännu snabbare. Men att såga och slipa för att spara vikt är en sak. Att sedan få konstruktionen att hålla är en annan. Något som Ulf Brändström, grundare av Vaxholm Komposit, och Stefan Törnblom, designer och flerskrovsguru, förmedlar med all önskvärd tydlighet.

Gustav Morin har redan sågat bort massor av vikt på sin Dragonly-trimaran. I det här avsnittet tar han ett stort beslut kring sittbrunnen – går det att såga bort ännu mer?

Innan det är dags för uppbyggnad står vi dock inför ännu mer bantning, eller ännu fler grova ingrepp med sticksågen om man så vill.

Hemma bland likasinnade

Sist men inte minst är det tydligt att Hamnens utsände reporter äntligen har hittat rätt och att han nu slipper bli idiotförklarad i sin envisa strävan att optimera prestandan till det yttersta. På Vaxholm Komposit hittar han folket som förstår honom, som talar samma språk och som gör allt för att vinna en tiondels knop. Kosta vad det kosta vill.