Hallberg-Rassy 69 – första intrycken av den svenska bjässen

Tjugotvå meter. Femtio ton. Sextioåtta miljoner kronor. Så lyder rekordnoteringen från det stolta Orust-varet när det gäller storlek. Se inslaget när vi spanar in det svensk rekordbygget.

Om man kan få Hallberg-Rassy 69 i en annan färg eller med några smärre förändringar efter eget tycke? Alls icke! Däri ligger också en dal av hemligheten bakom Hallberg-Rassys framgångar. Vi återkommer till det.

Som ett salsgolv

Först ska vi bara konstatera att premiärvisningen av den omsusade Hallberg-Rassy 69 nu är avklarad. En premiär där som har imponerat i stort och smått. Inte minst med sitt skyddande doghouse. Men också med en inredning som är helt från nivåskillnader hela vägen från fören till aktern.

Men det är bara början. För i denna mycket målmedvetna jakt på högsta möjliga komfort har 69:an också begåvats med rullmast och avancerad hydraulik för enkel hantering under segel.

Samma sak gäller motorgång där en väl tilltagen bränsletank i kombination med en Volvo penna D6 på 300 hk samt en noggrant utvald propeller bäddar för en räckvidd på svårslagna 2 500 sjömil.

Inga genvägar

Vi har alltså att göra med en båt där inga genvägar har tagits för att fresta en välbärgad och kräsen grupp långseglare. Detta efter Hallberg-Rassys egna, mycket bestämda och väl beprövade idéer om hur en bekväm och bra cruiser bör se ut.

Varvet vet bäst

Kanske är det också det som är receptet till framgång. Att ha en tydlig idé om vilka lösningar, tillbehör och finesser som funkar bäst baserat på en lång erfarenhet. Något som sedan ligger till stabil grund för kunden när denne vill komma med egna förslag på speciallösningar.

Se inslaget!