Skippo testar

Bayliner M19 – liten båt för stort sällskap

En föredömligt stabil dagtursbåt som gör sig bäst på skyddade vatten. Så lär vi känna Bayliner M19. Se testen!

Skrovformen talar sitt tydliga språk. Så också förarplatsens utformning liksom den minimala vindrutan. Bayliner M19 är ingen stor körupplevelse och heller ingen båt att styra ut på stora stökiga farvatten med. Men med detta konstaterat blir det desto muntrare.

Trygg och bärig solskensbåt

Mest av allt är Bayliner M19 en prispressad och trygg instegsbåt för soliga utflykter till badviken. Och det är också här den lite annorlunda skrovformen kommer in i bilden. Kalla skrovet för M-format. Eller trimaran-inspirerat. Oavsett vad så är det föredömligt stabilt och bärigt nog att plana upp med hela åtta personer ombord. För dem som inte gillar när båtar lutar mycket i girarna, så är är M-skrovet toppen.

Med denna skrovform kommer också en svårslagen invändig volym där man kan bädda ut solsängar både i fören och i sittbrunnen. Detta med bibehållen god (nåja) framkomlighet ombord.

Bayliner växer med tiden

Om man sedan, som på testexemplaret, låter bestycka båten med en Mercury på 115 hästkrafter så kan man räkna med en marschfart på 25 knop. På testbåten var det också toppfarten men det kunde vi senare tillskriva ett tillfälligt fel på motorn som Mercury löste efter provkörningen. Den angivna toppfarten är snarare cirka 35 knop. I 20 knop kommer man i vilket fall undan med en förbrukning på 0,8 liter bensin per sjömil.

Allt sammantaget så växer Bayliner M19 med tiden vi lär känna den. Att sedan vindrutan liksom en rad andra detaljer ombord andas lite lågbudget kan vi leva med, så länge som man håller sig där båten hör hemma – på skyddade vatten i gynnsamma förhållanden.

Se testen!