Skippo testar

AMT 165 RF – en vinnare bland styrpulpetbåtar

Liten och lättkörd men samtidigt rejäl och finessrik. Så löd omdömet om AMT 165 R i plast. Här tar vi reda på vad dess motsvarighet i aluminium går för. Se testen.

Att jämföra dem rakt av vore inte helt rättvist. Speciellt inte som att den tidigare testade plastversionen AMT 165 R hade 60 hästkrafter där bak medan testobjektet för dagen, AMT 165 RF i aluminium är bestyckad med 70. Däri ligger också förklaringen till att den senare går snålare. Något som i sin tur kan förklaras med att en större motor kan leverera en högre marschfart med ett måttligt varvtal medan en mindre motor måste jobba hårdare för att uppnå samma sak.

Se också: 
AMT 165 R – första intrycken från testen

I övrigt är de båda modellerna förvillande lika där båda kan skryta med den ena naggande goda egenskapen, lösningen och finessen efter den andra. Något som till slut adderar upp i ett toppbetyg för dessa styrpulpetbåtar.

Ta bara den ovanligt väl tilltagna vindrutan till exempel. Eller stabiliteten. Eller det faktum att AMT 165 RF är föredömligt lättkörd, följsam och förlåtande. Så fortsätter det och till det kommer också en bullernivå i full planing som när så pass låg att man faktiskt kan konversera i normal samtalston.

0,56 liter per sjömil

I 19 knop kommer man undan med en förbrukning på precis 0,5 liter per sjömil och i 25 knop stannar bränslemätaren på högst måttliga 0,56 liter.

Den som undrar vilken av modellerna AMT 165 R (plast) och AMT 165 RF (aluminium) som till slut står starkast får dock ge sig till tåls då vi återkommer till denna jämförelse inom kort.

Se testen av AMT 165 RF!