Båtprofilens genombrott – då föll poletten ner för Jimmy Hellberg!

Hamnens artikelserie – där vi lär oss av de bästa – fortsätter med enskilda händelser, tillfällen och erfarenheter som gjorde duktigt båtfolk ännu bättre. Dags för proffs-seglaren Jimmy Hellberg.

Det var för tjugotalet år sedan som insikten kom. Insiken om vikten av att lägga energi på att trimma seglen rätt i allmänhet. Och att plana ut seglen när det blåser lite mer.

– Jag tävlade i vindsurfing under många år (98-07). En sport som kräver små skillnader i trim gör stor skillnad i fart. Där och då lärde jag mig bland annat vikten av att plana ut seglet när det blåser lite mer. Genom att plana ut och tvista seglet i hård vind blir seglet plötsligt lätt att hantera, man får återfår kontrollen på brädan. Dessutom går det snabbare(!). När jag senare började tävla mer i kölbåtar så visade det sig att det fungerade på precis samma sätt. Och viktigast av allt – man behöver inte jaga max speed på kappseglingsbanor för att ha stor nytta av det.

Jimmy fortsätter:

– De aerodynamiska principerna är exakt desamma oavsett om man står på en vindsurfingbäda, seglar jolle eller kölbåt, endast tillvägagångssättet skiljer – beroende på vilka trimfunktioner som finns att tillgå.

Plana ut seglen säger du?

— Ja, oavsett segelbåt finns det en vindgräns för när den precis klarar av att bära sitt segelplan effektivt utan att behöva spilla kraft. Något som man i konstruktörskretsar kallar för båtens design-vind. När denna vindstyrka överskrids kränger båten för mycket, blir lovgirig, avdriften ökar, höjdtagningen blir sämre och det blir allmänt stökigt och okomfortabelt ombord.

Bristande intresse?

– Jag tror att de flesta seglare har upplevt detta men långt ifrån alla har intresse/kunskap att göra något åt det. Det kan också vara att själva båten som saknar rätt (eller bra dimensionerade) trimfunktioner för plana ut seglen.

Plana segel är melodin i hård vind och med hjälp av häckstaget kommer man långt.

– De allra flesta vet att man ska reva när vinden ökar. Det är dock inte alltid som det riktigt är läge, speciellt i gränslandet mellan rev och inte rev. Dessutom är det ju en hel del jobb med att ta in ett rev.

Vinkraft i överflöd

När vindstyrkan överskrider båtens designvind så finns det kraft i överflöd. En kraft som vi behöver göra oss av med för att “hålla båten på fötter” och inte kränga för mycket. Moderna båtar ska i regel inte seglas med mer än 20-25 graders krängning. Man skulle då kunna ta till ett så kallat “polskt rev” dvs att bara släppa på skoten, men det innebär att seglen fladdrar (vilket sliter otroligt hårt på seglen och annan hårdvara ombord) eller att de får för mycket inslag. Oavsett vad skapas då ett stort vindmotstånd och med det en effektiv broms. Tricket är att kunna spilla kraft på ett sätt som inte ökar vindmotståndet i segelplanet.

Jimmy fortsätter:

– På vindsurfingbrädan görs detta i huvudsak med nedhalet. Det böjer masten vilket planar ut seglet och öppnar upp akterliket, mer tvist alltså. På en jolle drar man hårt i kicken för att böja masten och plana ut seglet och på en kölbåt är det generellt häckstaget som är den primära trimfunktionen för att snabbt kunna plana ut och tvista sina segel.

När vindstyrkan överskrider båtens designvind så finns det kraft i överflöd. En kraft som vi behöver göra oss av med för att “hålla båten på fötter” och inte kränga för mycket.

– Det fina med häckstaget är att det påverkar både storseglet och förseglet på en och samma gång. Båda blir planare och öppnare i akterliken. En funktion som kan beskrivas som båtens gaspedal och nyckeln till snabb och harmonisk segling. Om båten bara kränger och inte accelererar i vindbyarna så är det ett tydligt tecken på att motståndet är för stort, dvs att seglen är för bukiga.

Och allt detta bara med hjälp av häckstaget?

– Nja, det finns typiskt fler trimfunktioner än så på kölbåtar som effektivt kan samverka för att plana ut och tvista seglen på bästa möjliga sätt. Häckstaget är dock den i särklass viktigaste trimfunktionen och därmed en bra början. Jag är ofta ute och coachar segling och mer ofta än sällan så är det just häckstaget som inte utnyttjas till fullo – på grund av okunskap eller på grund av att det inte är tillräckligt kraftigt dimensionerat i utväxlingen för att kunna utnyttjas till fullo.

Så vad är ditt tips till den som vill veta mer om att plana ut segel och skapa fart, harmoni och alla andra fördelar som kommer med utplanade segel när vinden trycker på – förutom att vända sig till Hellberg Yacht Performance?

– Själv har jag läst många böcker i ämnet segeltrim vilket jag kan rekommendera. Men det finns också simulatorer på nätet som kan vara väldigt lärorika för hur man ska trimma sina segel. Sen kan man alltid prata med sin segelmakare och riggare. Med nyvunnen kunskap gäller det sedan förstås också att sticka ut och träna med sin båt. Var yvig i början, gör du rätt så känns det direkt!

– Det är många därute som skulle kunna få sina båtar att gå både snabbare och behagligare i hårdvind med bara aldrig så lite extra kunskap om hur man trimmar seglen, avslutar Jimmy Hellberg.

Fler artiklar i serien: 
Då föll poletten ner för Jesper Zander – motorbåtsmanövrering
Då föll poletten ner för Jimmy Hellberg – fortare och bekvämare i hårdvind!
Då föll poletten ner för Björn Hansen – stämningen ombord är allt!
Då föll poletten ner för Josefin Olsson – strategi och planering!
Då föll poletten ner för Liunda Lindenau – harmoni och samverkan

MC 38

Relaterade artiklar

Matador Fastnet

Svenska Matador trea i Fastnet Race!

Ingang

Fastnet Race – svenska Matador slåss i toppen!

HansenIngang

Båtprofilens genombrott – då föll poletten ner för Björn Hansen!

Ingang

Båtprofilens genombrott – då föll poletten ner för Linda Lindenau!

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar