Candela – redo att revolutionera passagerartrafiken

Elias Johansson Rimsby

De är eldrivna, kostnadseffektiva, skumpfria och de flyger fram på sina bärplan med upp till 30 passagerare ombord. Se inslaget om Candelas folierande passagerarbåtar som är verklighet inom kort.

Nej, det handlar inte om en avlägsen framtid utan ska vara verklighet redan om ett år. Allt enligt Erik Eklund som är chef för avdelningen för kommersiella båtar på Candela.

Se också:
Kungaparet och politiker testar foilande elbåten Candela
Världens snabbaste elfartyg får köra fort i lågfartsområden

Vi talar om Candelas eldrivna folierande passagerarbåtar som ska revolutionera passagerartrafiken i skärgårdarna. Förbi är alltså den tid då tunga färjor drar svall och går näst intill tomma mellan betongbryggorna.

Fler och mindre båtar

Det hela bygger, förutom eldrift och foiling, på idén om många fler och mycket mindre båtar där Candela P12 i skrivande stund som bäst håller på att ta form. Enkelt beskriven tar hon upp till 30 passagerare som färdas snabbt och effektivt i en marschfart på 25 knop. En fart som lär utklassa alla redan befintliga färdmedel.

Tillåts att gena

Förutom hög och jämn snittfart kan de nya passagerarbåtarna också ta en snabbare väg genom skärgården då svallbildning inte längre är ett problem. Sedan har man jobbat hårt på båtarnas manöverbarhet i hamnar liksom effektiviteten när folk ska kliva iland och ombord. Något som sammantaget också bidrar till tidseffektiviteten.

Eldrivna och foilande Candela gav en försmak av framtiden på Hamnen Electric Boat Show.

– Med Candela P-12, liksom  Candela P-8 Vattentaxi för den delen, elimineras också behovet av stora och bastanta betongbryggor vilket i förlängningen innebär att vi blir mer flexibla när det gäller att lägga rutterna. Det finns med andra ord mycket att vinna. Inte minst genom att vatten är gratis som infrastruktur och att möjligheterna blir betydligt fler med mindre och smidigare farkoster, säger Erik Eklund.

Han fortsätter:

– Sedan kan man tänka sig att detta kommer att öppna nya möjligheter för folk som kan utnyttja sina landställen mer under tidiga vårar och sena höstar då man inte kan eller vill ta sin egen privata båt.

Se inslaget från Hamnen Electric Boat Show där Erik Eklund berättar mer de nya passagerarfärjorna och taxibåtarna.

Candela Public_transport

Relaterade artiklar

Hwila_25_forskepp

Hwila 25 med eldrift – “den är otroligt tyst”

Ted-Mannerfelt-batdesigner

Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”

Kungaparet-testar-elbat

Kungaparet och politiker testar foilande elbåten Candela

Candela-C-8-with-Polestar-battery

Elbåtstillverkaren Candela startar samarbete med Polestar

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar