Banta för fart – ny sittbrunnsdurk och nya tofter i kolfiber

Del 6. Byt ut och öppna upp! Dragonfly 26:ans sittbrunn i glasfiber är hopplöst tung och ytineffektiv med Gustav Morins mått mätt och får sig här en rejäl ansiktslyftning. Häng med!

Ytineffektiv. Det är inget ord som man stöter på varje dag men det är just vad Dragonfly 26:ans sittbrunn döms ut för att vara. Här borde man öppna upp, bygga en ny durk och tofter i kolfiber.

Trollar med kolfiber

Sagt och gjort. Med detta passerar projektet ”Banta för fart” också en verklig milstolpe. Här blandas vacuum-bakning med gammal hederlig handlaminering enligt den gamla skolan. Eller nåja, när Ulf Brändström på Vaxholm Komposit trollar med kolfiber så känns ingenting gammalt. Tvärt om är detta en uppvisning i skickligt hantverk och sakta men säkert blir det tydligt vilken vetenskap detta egentligen är.

Häng med på en resa bland mattor, fibrer i olika vinklar, tips och trix för att bygga lätt och starkt samt att nå slutmålet. Att vässa en Dragonfly 26:a och ta den till sin fulla potential.

Se videon!

Fler delar i serien:
Del 1. Renovering av trimaran – dags att gå ner i vikt!
Del 2. Så gör man en segelbåt snabbare
Del 3. Viktigt med en tydlig strategi
Del 4. Konsten att malla och injicera
Del 5. Banta för fart – drastiska ingrepp i sittbrunnen
Del 6. Banta för fart – ny sittbrunnsdurk och nya tofter i kolfiber
Del 7. Ut med centerbordet och in med ett sticksvärd
Del 8. Banta för fart – mer viktminskning och nytt centerbord