Experten tipsar: Förläng säsongen – ha båten i över vintern

Att båtsäsongen är alldeles för kort kan nog de flesta hålla med om. Men om man vill förlänga densamma finns det ett par saker att tänka på. Vi har pratat med Jan Josephson vd på Sjöassistans och en hängiven anhängare till att låta båten ligga kvar i sjön.

Det är ett faktum att de allra flesta av Sveriges fritidsbåtar har hemmahamn där isen sällan lägger sig. Varför då inte inte dra nytta av en ytterligare säsong då man allt som oftast får ha favoritviken eller den mysiga gästhamnen för sig själv? Nog känns det som en baggis? Det tycker i alla fall Jan Josephson, vd på Sjöassistans.

– Jag tycker absolut att man ska ha båten i över vintern. Vi har haft det i fyra år och ser inga som helst nackdelar med det, säger Jan Josephson. 

Nog kan det kräva en viss ansträngning men belöningen är onekligen värt det – vackra dagar i en tom skärgård.

Som mäklaren sade: ”Läget, läget, läget!”

Men när isarna lägger sig så finns det en del att tänka på. Det första tipset Jan Josephson lämnar oss med är ett ur mäklarnas bok: Läget!

– Jag har aktivt sökt efter en plats där jag vet att det går reguljärtrafik. Med detta så får man stora båtar som går året runt och bryter den lilla is som bildas. De skapar också rörelser i vattnet som gör det svårt för isen att lägga sig.

På sommaren är det skönt att ha nära till båten, på vintern är det snudd på ett måste. Detta för oss genast vidare till nästa råd:

Titta till båten

– Gå förbi så ofta det bara går. Faller snön kan det ganska snabbt bli ganska så tung och då gäller det att stå redo med snöskyffeln. Samma sak gäller för ett kapell om man har sådant. Dessa är inte gjorda i tyg som klarar av varken så mycket väta eller vikt.

Men det är inte bara snö som kan ställa till med besvär. Även regn, rusk och fallna löv kan orsaka problem, sätta stopp i självlänsar och dränera batterier. Därför kan det vara klokt att skaffa sig nivå- och batterivakt, en investering för såväl sommar- som vintersäsongen..

Se till att ligga med fören utåt, då blir eventuell is lättare att bryta och risken att akterspegeln överspolas minskar drastiskt.

Finns det något att tänka på vad gäller förtöjning?

– Lägg båten med fören utåt! Om man skulle hamna i en situation där man behöver bryta is är det bättre men det hindrar också vatten från att komma in över akterspegeln vilket är en vanlig orsak till att båtar sjunker, säger Jan Josephson.

Situationen där båten är helt infryst är en man helst inte hamnar i. Det kan därför vara en god idé att överväga system som förhindrar isen att lägga sig. Av de Jan testat har han en klar favorit.

– För ett par år sedan testade jag strömbildare under vattnet. Det är som små elvispar som skapar rörelse och hindrar isen från att sätta sig. Dessa var dock både dyra att köpa in och drog mycket el. Därför valde jag att istället pröva en de-icer som med hjälp av en kompressor släpper ut små bubblor ur perforerade slangar under båten. Ett system jag tycker fungerar alldeles utmärkt! 

Läs även:
Hamnen Studio: Ha båten i året runt!
Vintersegling – en dåres försvarstal

Håll koll på försäkringen

”Allt som kan gå fel, kommer förr eller senare också att göra det” – så lyder Murphys välkända lag. Därför bör alla båtägare som överväger att ha skutan i över vintern kolla upp vad som står i försäkringsbrevet.

– Kolla ordentligt vad som gäller i ditt fall. Ibland kan det röra sig om att man ska betala en annan premie, ibland fördubblas självrisken. Oavsett så vill man inte stå oförsäkrad när väl något går snett, säger Jan Josephson.