Mantaray — foiling i sin allra simplaste form

Elias Johansson Rimsby

Rubriken ljuger delvis. Den mekaniska foilingtekniken bakom Mantaray var förstås inte enkel att kläcka. Väl på plats så har den dock sina klara fördelar när det gäller just enkelt handhavande, driftsäkerhet och annat. Häng med när Mantarays Vd, Karl Brodin berättar mer.

Det handlar om foiling men till skillnad från andra flygande flytetyg så bygger Mantaray på ett helt och hållet mekaniskt system. Något som dess Vd, Karl Brodin, menar har sina klara fördelar. Inte minst när det kommer till driftsäkerhet, pålitlighet, stryktålighet, kostnader och underhåll.

Se också:
Mantaray – foiling utan avancerad datateknik

Det hela bygger på föregångaren Foiltwister och EFP16 som var i ropet på båtmässor och andra båtsammankomster för tiotalet år sedan och som nu har utvecklats. Inte minst av upphovsmannen själv, Alexander Sahlin som beskrivs som ett unikum när det kommer till bärplan och hydrodynamik.

Hamnen testar

Hamnens Gustav Morin passade, precis som en lång rad besökare på Hamnen Electric Boat Show, på att provköra Mantaray vars utställningsexemplar var en prototyp med en 30-hästars bensinmotor. En provkörning som kom att bli minnesvärd.

Som ett självspelande piano

– Det här är så himla kul och skiljer sig rejält från det man är van vid till sjöss, säger Gustav Morin och fortsätter:

– Väl uppe i så kalalt flyglägge så är Mantaray förvånande enkel att köra, litet som ett självspelande piano. Man behöver inte ttänka på att hålla balansen och även om det killar rejält i magen i början så vänjer man sig snabbt och kan luta sig tillbaka och njuta av att bara flyga fram lågt över vattenytan.

Hamnen sätter Mantaray under luppen på Hamnen Electric boat Show.

Kanske är det just detta, manöverbarheten och det enkla handhavande som överraskar mest och för att Ratta Mantaray krävs inga som helst förkunskaper.

– Nej man märker snabbt att körningen är väldigt intuitivt och att man kan lita på tekniken, försäkrar Karl Brodin.

Konsumentbåt till våren

I vår lanseras, om allt går enligt planen, en åtta meter lång och betydligt rymligare konsumentversion av Mantaray som med fördel drivs med elsnurra.

Se inslaget från Hamnen Electric boat Show!

Mantaray_Karl_Brodin_intervju

Relaterade artiklar

Mantaray_inledningsbild

Mantaray – foiling utan avancerad datateknik

Hwila_25_forskepp

Hwila 25 med eldrift – “den är otroligt tyst”

Ted-Mannerfelt-batdesigner

Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”

Elbat-med-bransleceller-satter-rekord

Chase Zero – 28,3 knop i 151,2 sjömil på vätgas och el

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar