Marinen vill beställa ny ubåtstyp – innan långbänken A26 står färdig

Försening efter försening för Försvarets nya ubåt. Nu kan ytterligare ett projekt bli aktuellt. Men enligt chefen för Sveriges ubåtsflotta är det bråttom.

Ubåten A26 bryter ytan i en rendering framtagen av Saab Kockums.
Ubåten av typen A26, eller Blekingeklass som den kommer att kallas, har blivit kraftigt försenad. Ändå kan ytterligare ett projekt snart vara i pipeline. Rendering: Saab Kockums

Det har gått nio år sedan Saab Kockums tog emot ordern från Försvarets materialverk och Försvarsmakten på att bygga två ubåtar med en prislapp på 7,6 miljarder kronor. Den ursprungliga deadlinen gick ut ifjol och nu väntas de högteknologiska farkosterna stå färdiga först 2027.

Och det med en nära dubblerad prislapp.

Men innan de ens står färdiga kan ännu ett ubåtsprojekt vara aktuellt för ubåtsflottiljen.

Mindre modell med större bestyckning

Från början har man från Försvarsmaktens håll önskat att beställa en tredje av den nya så kallade A26-typen, även kallad Blekingeklass, men så tycks inte längre vara fallet. Nu växer istället idén om en mindre, helt nytt ubåtsprojekt. Något SVT Nyheter var först att rapportera om.

– Man skulle i framtiden kunna behöva komplettera A26 med mindre ubåtar som kan bära fler torpeder och vapen, förklarar Paula Wallenburg, chef för Sveriges ubåtsflotta till SVT.

Än finns varken förslag eller beslut på bordet men projektet diskuteras med försvarspolitiker. Det finns dock en oro att även nästa ubåtstid skulle kunna ta lång tid att färdigställa och enligt Paula Wallenburg är det bråttom.

– Om beslutet för ett nytt ubåtsprojekt dröjer är det förödande för ubåtsvapnets utveckling.