Nu ska Danviksbron totalrenoveras – då stoppas sjötrafiken

Under hösten får de med segelbåt i Mälaren ta en omväg genom Södertälje för att komma ut i Östersjön. Detta då man nu påbörjar en totalrenovering av den ikoniska Danviksbron efter 100 år i stadens tjänst. 

Danviksbron-renovering-Carina-Lernhagen-Matz
Under de kommande åren ska 100-åriga Danviksbron genomgå en omfattande renovering.

Det är nu över 100 år sedan Danviksbron stod färdig och kopplade samman Södermalm med Södra Hammarbyhamnen. Sedan dess har det varit mer eller mindre i konstant drift. Nu 100 år senare ska den totalrenoveras då den tjänat ut sin tekniska livslängd.

Men vad betyder detta för båttrafik ut och in ur Stockholm?

Ämnet är ett vi berörde redan i våras men en uppfräschning nu när arbetet börjat kan vara på sin palts. Under gårdagen, måndagen den 4 september, påbörjades själva rivningen av den ikoniska bron. Ett arbete som väntas ta cirka nio månader. Uppbyggnaden startar någon gång under våren 2024 och väntas pågå ända fram till hösten 2026.

Partiell avlysning – höjdbegränsning 10,8 meter:

Den ordinarie segelfria höjden under Danviksbron är 11,8 meter, eller närmre bestämt något för hög för en Maxi 909 även om denne lutas med hjälp av en motvikt ute i bomknocken. Under renoveringen kommer denna siffra sjunka ytterligare något på grund av ett säkerhetsnät som fästs under bron. Detta nät ska nu vara på plats och sitta där fram till den 3 december i år.

4 september – 3 december 2023
1 maj – 1 november 2026 (om allt går enligt plan)

Total avlysning – ingen sjötrafik tillåten:

Under tiden den gamla broklaffen monteras bort och den nya sätts dit kommer ingen sjötrafik kunna passera. Detta oavsett höjd på mast, targabåge eller pulpet. De datum som berörs är:

6 – 17 november 2023
4 – 15 december 2023
14 november – 11 december 2025 (planerat)

Senast som en renovering genomfördes på Danviksbron väckte underhållsarbetet starka reaktioner. En av dessa dryftades i en debattartikel på Hamnen.se – den kan ni läsa här.

En rik historia

Endast ett fåtal broar i världen av samma konstruktion finns kvar i bruk. Att bevara brons karaktär och utseende är därför en topprioritet när man nu väl skrider till verket. Designen är från Joseph Baermann Strauss, samma man som designade Golden Gate-bron i Kalifornien.

Men brons CV slutar inte där.

Även för de som inte är särskilt bekanta med Stockholms farvatten kan Danviksbron ha ett kulturellt värde. Det var nämligen på denna plats som Maxi 909:an Friendship hissades upp i Lasse Åbergs klassiker SOS – En Segelsällskapsresa.

Arbetet går att följa på Region Stockholms hemsida där det kommer att ske löpande uppdateringar.