Torsten som uppenbarligen var mycket förtjust i båtar gjorde många affärer i Polen på 30-talet. Där ondgjorde han sig över de dåliga vägarna och fann det mer praktiskt att färdas efter kusten och på floden Wisla.
Götaverken svetsade raskt ihop det mobila kontoret till Torsten efter konstruktören Knut Ljungbergs design.
Jakten har länge legat vid Saltsjö Pir i Fisksätra och är en bekant syn för den som ska åka till eller från Stockholm via Baggenstäket.
Jobb-yachten var uppenbarligen en lyckad historia, för Torsten behöll den så länge han levde, vilket var till 1973.
Sedan dess har den uppdaterats och fixats till så den som vill anamma jobba-utanför-kontoret-trenden även som fullvaccinerad kan slå till hos Navark.
Senare ägare verkar ha dragit ned på antalet arbetsplatser på yachten av annonsbilderna att döma. Men man kan förstås vara på på båten på sin fritid också och att bjuda in ett par gäster lär gå utmärkt då det finns fyra toaletter och fyra duschar att dela på och tjänstefolket ryms också – de kan vara fyra till antalet om de kan tänka sig att dela på två hytter.
Båten må vara till åren men det råder inga tvivel om att man kan bo både behagligt och ståndsmässigt ombord.
Att fylla bränsletankarna till brädden på en sjömack lär gå loss på knappa 200 000 kronor. Men då kan man också köra en god stund i den smått otroliga marschfarten 24 knop och säkert också hinna upp till toppfarten 30 knop och ligga där åtminstone en liten stund innan soppan tar slut.
United Spirit One Off | |
Längd: | 34,20 m |
Bredd: | 4,84 m |
Vikt: | 74 000 kg |
Motor: | 2 x 900 hk |
Djup: | 1,10 m |
Toppfart: | 45 knop (med maxlast) |
Skrovmaterial: | Aluminium sandwich komposit |
Motorer: | 2 x MTU M20-10 på 1 000 hk styck |
Bränsletank: | 10 000 L |
Mer info: | Navark |